news

Home
 

Certainty Racing Team pakt twee podiums tijdens Paasraces op Circuit Park Zandvoort

22-04-14 | Certainty Racing Team heeft tijdens de Paasraces op Circuit Park Zandvoort twee podiumplaatsen veroverd. Tijdens de traditionele opening van het vaderlandse raceseizoen kwam de equipe van Dillon Koster in de Clio Cup Benelux in actie. Terwijl Niels Langeveld (3e en 5e) naar zijn eerste beker van het jaar racete, lieten ook de drie Clio-nieuwkomers Alain Mossinkoff, Maurits Werkhoven en Stan van Oord zich zien. Werkhoven debuteerde in de Clio Challenge zelfs met een fraaie 2de plek op het ereschavot. Maurits Sandberg verdedigt dit seizoen eveneens de kleuren van Certainty. Hij miste echter het openingsweekend wegens een slijmbeursontsteking.

Terwijl de Clio’s de afgelopen seizoenen op nationaal niveau streden, komen de Renault-coureurs dit jaar uit in Benelux-verband. Met zeven raceweekenden op vijf verschillende circuits in Nederland (Zandvoort en Assen), België (Spa-Francorchamps en Zolder) en Duitsland (Nürburgring), is er een prachtig uitdagend programma samengesteld. Bovendien kunnen de coureurs kiezen of ze in 2014 met het nieuwe model (Renault Clio Sport IV) of de oude bolide (Renault Clio Sport III) uitkomen. Terwijl Langeveld en Mossinkoff binnen het Certainty Racing Team voor het nieuwe en snellere materiaal hebben gekozen, komen Maurits Werkhoven en Stan van Oord uit in de Clio III. De rijders die met het vorige model racen, hebben naast de overall wedstrijd ook hun eigen kampioenschap. Zij strijden om de prijzen in de Clio Challenge.

Niels Langeveld op titeljacht

Niels Langeveld is duidelijk over zijn ambities dit seizoen. De nationale Clio-kampioen van 2012 gaat dit jaar op jacht naar de Benelux-titel. Met sterke tegenstanders als Sebastiaan Bleekemolen, Marcel Dekker, Robert van den Berg en Jan Muys zal de snelle Sassenheimer alles uit de kast moeten halen. Langeveld gaat echter graag de uitdaging aan. Hij zat er tijdens de kwalificatie dan ook direct goed bij. Voor de openingsrace miste hij slechts op 0,038 seconde de pole, terwijl de 26-jarige coureur voor de tweede heat wél de beste startpositie veroverde. In het veld van 19 Clio’s (12 nieuwe modellen, 7 oude Renaults) was Langeveld tijdens de openingsrace het vlotste weg. Hij verschalkte polesitter Bleekemolen en greep netjes de kop. Maar al snel merkte de Sassenheimer dat de Clio’s van de concurrenten Bleekemolen, Muys en Dekker meer snelheid hadden. ‘Na de kwalificatie hadden we iets aan de afstelling veranderd. Dat pakte helaas niet goed uit. Bleekemolen had een betere pace en bleef maar op me afkomen. Ik moest dan ook alle trucs uit de kast halen om de kop te keepen. Dat ging een tijdje goed, maar ik kon het onmogelijk volhouden. Het was echt heel hard werken in de auto. Uiteindelijk greep ik na 16 ronden achter Muys de 3de plaats. Ik heb nog nooit zo hard moeten strijden voor een beker, dus ik ben zeer tevreden’, aldus Langeveld. Bij de start van race 2 sloeg het noodlot toe. Langeveld mocht vanaf de voorste plek aanvangen, maar liet zijn Clio afslaan. Hij vocht echter knap terug. Na een schitterende inhaalwedstijd had hij zich vanaf plek 18 spectaculair opgewerkt naar stek 5. ‘Ik hoorde van mijn team via de boardradio dat ik de snelste man op de baan was. Ik moest blijven pushen. Ik deed dat, ging alles en iedereen zo makkelijk voorbij en kwam zelfs nog terug bij de kopgroep. Met mijn 5de plaats heb ik de schade beperkt gehouden en tevens laten zien dat ik het nog kan’, aldus Langeveld.

Alain Mossinkoff heel tevreden met zijn progressie

Alain Mossinkoff heeft na twee jaar Suzuki Swift Cup de overstap gemaakt naar de Clio’s. De vice-Swift-kampioen van 2013 ziet in dit Benelux-kampioenschap een mooie, nieuwe uitdaging. ‘Ik wil mijzelf dit seizoen vooral verder ontwikkelen als coureur. Ik denk dat ik snel sprongen voorwaarts kan maken’, zegt de 22-jarige Santpoorter, die tijdens het Paas-weekend continu een mooie progressie boekte. ‘Tijdens de kwalificatie kreeg ik de bevestiging dat ik steeds sneller word. Ik verbaasde mezelf dat ik slechts een seconde toegaf op de snelste ronde van de polesitter. Als je bedenkt dat ik van alle coureurs die dit seizoen met de nieuwe Clio rijden de enige ben die nog nooit met de Renault heeft geracet, dan zit ik er goed bij’, aldus Mossinkoff, die tijdens de openingsmanche vanaf plek 10 mocht aanvangen. ‘Ik was bij de start slecht weg, omdat ik verrast was hoe snel de startprocedure verliep. Daardoor gingen Jelle Beelen en Benjamin van den Berg me voorbij. Van den Berg kon ik voor de Tarzanbocht al weer uitremmen, waarna ik even later ook Beelen passeerde. Ik kon vervolgens mooi naar een groepje van vier toerijden. Maar net op het moment dat ik met de zeer ervaren coureur Michael Bleekemolen het serieuze gevecht wilde aangaan, merkte ik dat de voorbanden te snel afbouwden. Naast de 10de plaats ben ik vooral met mijn progressie tevreden.’ Tijdens de tweede manche vertrok Mossinkoff vanaf plek 9. ‘Toen het ging spetteren achterop de baan, werd het heel listig racen. Ik had daarom ook een momentje in de Kumhobocht, maar wist ik de auto nog op de baan te houden. De race stond vanaf dat moment in het teken van veel leren, het gevoel van de auto op een natte baan krijgen en de Clio op de baan te houden. Dat lukte prima. Met mijn 8ste plaats mag ik heel tevreden zijn. Ik heb tijdens het paasweekend veel geleerd en ben elke keer dat ik het circuit opging iets sneller geworden.’

Maurits Werkhoven verrast zichzelf met beker

Ook voor Maurits Werkhoven was het een spannend raceweekend. ‘Ik heb de afgelopen jaren enkele wedstrijden in de Toerwagen Diesel Cup en de Suzuki Swift Cup gereden. Maar de Clio Cup Benelux is natuurlijk een heel ander verhaal. Zowel de competitie als de snelheid is een flinke stap hogerop’, aldus de 34-jarige Amsterdammer. ‘In deze cup meedoen is onwijs mooi. En ik heb mezelf tijdens het Paasweekend echt verbaasd. Ik zat afgelopen donderdag pas voor het eerst in de auto en moest in korte tijd wennen aan alles wennen. Maar dat ging supergoed. In de kwalificatie was ik van de Challenge-rijders de nummer 3 en zat ik slechts 0,3 seconde achter de snelste tijd. Ook in de eerste race ging het uitstekend. Ik kon het tempo volgen en noteerde in de Clio Challenge zelfs de snelste raceronde. Helaas zat ik in het begin wat te lang vast achter Marcel van de Maat. Toen ik hem uiteindelijk voorbij was gegaan, was leider Wilbert van den Burg te ver van me weggereden om hem nog te kunnen bedreigen. Maar debuteren in deze klasse met een prachtige tweede plaats bij de Clio Challenge is natuurlijk boven verwachting’, aldus een erg tevreden Werkhoven. Tijdens de tweede race was Werkhoven aanvankelijk goed weg, maar ging het in de eerste bocht mis. ‘Ik weet niet of ik ben geraakt door een andere coureur, maar ik kwam in het grind van de Tarzanbocht terecht. Dat kostte me bijna een halve minuut om eruit te komen. Je kunt dan kiezen om te stoppen of volle bak door te gaan. Ik koos voor het laatste. Ik ging er maximaal voor en kreeg al snel weer andere auto’s in beeld. Het tempo zat er zo goed in, dat ik van de Clio Challenge wederom de snelste raceronde heb neergezet. Ook heb ik nog de zeer ervaren Van den Burg weten te passeren. Uiteindelijk was het goed voor de 4e plek binnen de klasse. Jammer dat een tweede podium er net niet in zat, maar ik heb een heel gaaf weekend gehad’, aldus Werkhoven.

Leerproces voor Stan van Oord

Ook de pas 16-jarige Stan van Oord is een nieuwkomer in het Clio-geweld. Het streven van de jonge Woudrichemmer is om dit jaar zoveel mogelijk ervaring op te doen, veel kilometers te maken en dan volgend jaar te starten in een nieuwe cup-auto. Dit seizoen rijdt hij zijn races nog in het oude model Clio. ‘Ik hoop in deze klasse stiekem in de topvijf te kunnen meerijden en zelfs af en toe een podium te mogen meepikken’, zei Van Oord vooraf aan de Paasraces. Tijdens de vrije trainingen op vrijdag maakte Van Oord meteen een leerproces door. ‘In de derde ronde brak de achterkant van mijn auto weg en kwam ik tegen de nieuwe, witte muur van de Hugenholtzbocht aan. Gelukkig konden mijn monteurs de schade aan de achteras snel herstellen en heb ik vervolgens lekker mijn rondjes gereden en zo mijn zelfvertrouwen teruggevonden’, aldus Van Oord, die in de eerste race op plek 18 algemeen en als 6e in de Clio Challenge finishte. ‘Vooral in het begin kon ik lekker strijden met Martijn Kool. Helaas verloor ik een beetje de aansluiting met hem en heb ik vervolgens mijn eigen tempo gereden. Hoewel ik eigenlijk de hele wedstrijd leuke gevechtjes op de baan had willen hebben, heb ik wel heel veel geleerd. En dat is op dit moment erg belangrijk’, aldus de jeugdige tiener, die binnen het team begeleid wordt door Niels Langeveld. Na de start van race 2 zat Van Oord er aanvankelijk weer goed bij. ‘Ik zat weer lekker te knokken met Martijn Kool. Dat was ontzettend leuk. Helaas moest ik hem na een paar rondjes laten gaan en kreeg ik tijdens de 9de ronde technische pech. Na het uitkomen van de Hans Ernst-bocht gaf ik gas, maar verloor ik snelheid en kwam ik tot stilstand. Helaas betekende dat einde wedstrijd. Maar al met al was het een geslaagd weekend. Ik heb veel geleerd en het ook enorm naar mijn zin gehad. Nu op naar Spa-Francorchamps.’

Uitslagen Paasraces op Circuit Park Zandvoort - 19 & 21 april 2014:

Clio Cup Benelux race 1: 1. Sebastiaan Bleekemolen, 16 ronden in 31:36,990, 2. Jan Muys op 3,500 seconden, 3. Niels Langeveld op 3,743, 10. Alain Mossinkoff op 15,758, 14. Maurits Werkhoven (2e in Clio Challenge) op 40,056, 18. Stan van Oord op 1:10,914 (6de in Clio Challenge).

Clio Cup Benelux race 2: 1. Sebastiaan Bleekemolen 16 ronden in 31:46,465, 2. Marcel Dekker op 0,196 seconde, 3. Melvin de Groot op 0,375, 5. Niels Langeveld op 2,449, 8. Alain Mossinkoff op 11,969, 14. Maurits Werkhoven (4e in Clio Challenge) op 53,666. Uitgevallen: Stan van Oord (8 ronden gereden).