news

Home
 

Prachtige overwinning mooi sluitstuk Clio Cup Benelux van Certainty Racing Team

21-10-14 | Certainty Racing Team heeft het seizoen in de Clio Cup Benelux afgesloten met een prachtige racewinst en tevens de tweede plaats in het eindklassement. Niels Langeveld was hiervoor verantwoordelijk tijdens de Formido Finaleraces, waar hij de titelstrijd als vice-kampioen eindigde. Stan van Oord kende met vier podiumplaatsen in de Clio 3-klasse ook een goed seizoen. Al wist de 17-jarige Clio-rookie geen extra beker te verzamelen op Circuit Park Zandvoort. Maurits Werkhoven reed bij de Formido Finaleraces knap op kop in de Clio 3-divisie, totdat een ongelukkige uitglijder over een oliespoor voor een resoluut einde van zijn raceweekend zorgde. Maurits Sandberg kwam eveneens in actie voor Certainty Racing Team. De gentleman driver genoot van zijn eerste wedstrijdkilometers in de Clio op zijn thuiscircuit Zandvoort.

Niels Langeveld: vice-kampioen Clio Cup Benelux 2014

Niels Langeveld is niet voor niks de kopman van Certainty Racing Team. Zo won hij in 2010 (Formido Swift Cup) en 2012 (nationale Clio Cup) met de formatie van teambaas Dillon Koster reeds tweemaal een Nederlands kampioenschap. Tijdens de Formido Finaleraces hoopte de Sassenheimer een derde titel toe te voegen. Voorafgaand aan het slotweekend van 2014 had Langeveld immers maar acht punten achterstand op koploper Sebastiaan Langeveld. De uitgangspositie werd er echter niet makkelijker op toen Langeveld in de kwalificatie niet verder wist te komen dan een 5de en 3de startpositie voor de races. Terwijl Bleekemolen voor beide manches de pole veroverde en daarmee ook nog eens twee bonuspunten claimde.

Langeveld is echter een echte vechter en geeft nooit op. Zo haalde hij bij de start van de openingsmanche alles uit de kast om direct plaatsen goed te maken. ‘Maar een klein tikje van collega-rijder Loris Hezemans en een uitglijder op een onzichtbaar oliespoor, zorgden ervoor dat ik terugviel naar de 9de plek. Het was chaos op de baan’, zag Langeveld. ‘Ik maakte nog op fraaie wijze twee plaatsen goed. Maar na de 7de plek van race 1 was de titeljacht helaas ten einde.’

In de tweede heat van de Formido Finaleraces begon Langeveld vanaf plek 3. Hij wilde zijn autosportjaar met een hoogtepunt eindigen en dat deed hij met verve. Hij pakte bij de start direct de kop, waarna hij glorieus naar de zege snelde. Hoewel een tik van Sebastiaan Bleekemolen (die verloor ineens zijn remdruk) hem nog bijna uit de wedstrijd kegelde, bleef Langeveld superieur overeind. Zijn vijfde winst van het Clio Cup Benelux-jaar vierde hij met zijn vele aanwezige fans, vrienden én sponsors uitbundig. ‘Deze winst is ontzettend zoet. Het autootje was ook ontzettend goed. Ik ben dolblij dat ik het seizoen prachtig heb kunnen afsluiten.’

Maurits Sandberg: steeds harder en tevreden

Maurits Sandberg moest eerder dit jaar vanwege een schouderblessure de Paasraces missen, dus hij maakte dit weekend zijn Clio-debuut op zijn thuiscircuit, zoals hij Zandvoort ziet. ‘Ik ben blij dat ik op CPZ ben. Mijn eerste vrije training was toch weer even wennen. Het was een kwestie van meters maken en het gevoel krijgen met de auto. De tweede sessie ging al lekkerder en ik was enigszins tevreden’, zo stelde de coureur uit Gorinchem. ‘Dan ga je naar de kwalificatie toe. Ik had er eerlijk gezegd meer van verwacht. Ik heb wat teveel foutjes gemaakt. Die zijn makkelijk aanwijsbaar. Ik probeerde nog aan te haken bij een andere coureur, maar dat lukte niet. Al reed ik wel weer sneller dan gisteren, dus dat is winst. Ik was ook wat sneller op stoom, dus dat gevoel neem ik graag mee naar de racedag.’ Lachend: ‘Het dieseltje is een turbodiesel geworden. Ik hoop dat we op zondag de turbo nog iets kunnen opschroeven.’

In de eerste race wist Sandberg zich netjes op te werken van plek 18 naar positie 12. ‘Ik zat er lekker bij’, zo stelde hij na afloop. ‘Ik was redelijk goed weg bij de start. In tegenstelling tot anderen om me heen. Ik haalde zo nu en dan wat in. Al baalde ik dat de safetycarsituatie zo lang duurde. Daardoor bleef er weinig rijtijd over. Na de herstart won ik nog één of twee plekjes. Ik was dan ook tevreden over het laatste stuk. Zeker ook omdat ik weer harder ging dan zaterdag.’

In de slotrace van het jaar werd Sandberg als 13de geklasseerd. ‘Ik kijk tevreden terug op mijn raceseizoen. Het is toch pas mijn tweede jaar in de autosport. En de overstap van de Swifts naar de Clio is een behoorlijke. Het is een andere auto, met veel meer competitie en prachtige circuits. Het is een mooie ervaring, zo besluit Sandberg. ‘In principe wil ik volgend jaar graag door met de Clio’s. Waarschijnlijk komt het circuit van Brands Hatch ook op de kalender. Dat is echt waanzinnig. Samen met banen als Zandvoort, Assen, Zolder en Spa-Francorchamps is dat allemaal fantastisch natuurlijk.’

Maurits Werkhoven: snel en pechvol

Nadat Maurits Werkhoven dit seizoen alleen de Paasraces had gereden, maakte de Amsterdammer nu een opvallende rentree. Hoewel hij dit seizoen dus veel minder kilometers in de racebenen heeft dan de concurrentie, kwam hij in de Clio 3-klasse uitstekend voor de dag. Zo zette hij Clio 3-klassementsleider Wilbert van den Burg in de kwalificatie al rap onder druk. Op slechts 0,078 seconde achterstand, veroverde Werkhoven een prachtige tweede startpositie.

‘Het ging tijdens de kwalificatie nog niet eens écht lekker. Maar de uitgangspositie is goed. We staan zondag lekker voorin, maar er zit nog heel veel meer in. Dat is wel duidelijk. Als we dat op de racedag eruit weten te halen, belooft dat veel goeds. Qua kilometers heb ik natuurlijk een achterstandje ten opzichte van de andere Clio-coureurs. En dat merk je aan jezelf hoe het zit met het wedstrijdritme. Maar qua positie ging het tijdens de kwalificatie aardig.’

Ook de openingsfase van race 1 verliep uitstekend voor Werkhoven. Zo zag hij Van der Burg in de eerste bocht al buiten de baan belanden. Bovendien wist Werkhoven zelf ook nog een plaatsje te winnen en ging hij in de Clio 3-divisie knap aan kop. Vlak voor het voltooien van de tweede ronde, ging het echter mis. Werkhoven verloor bij het uitkomen van de Arie Luyendijk-bocht de grip van de bolide. Daardoor kwam hij in een slip terecht en zorgde een crash voor een vroegtijdig en ongelukkig einde van zijn raceweekend. ‘Ontzettend jammer, want het zag er goed uit. Als ik niet over dat oliespoor was gereden, had ik kunnen winnen. Ik had een prima start en pakte de kop. Ik zag Peter Schreurs vervolgens achter me, maar ik had snel door dat de situatie onder controle was. Ik liep zelfs al wat in op de jongens voor me. Het zag er daardoor heel veelbelovend uit’, zo vertelde Werkhoven na afloop. Wat er in de Luyendijk-bocht misging? Olie. Er lag een spoor, waarover een paar auto’s zijn gegleden. Ik had de pech dat ik daardoor de grip verloor en er hard afging. Gelukkig heb ik zelf geen blessures opgelopen. Maar het was heel listig. Of ik nog aan race 2 ga meedoen?’ Grappend: ‘We gaan zo nog wat plakband bij elkaar halen. Nee, nee, dat is natuurlijk niet zo. De auto is te zeer beschadigd. Echt zonde, want het zag er zo goed uit. Maar ja, dit hoort ook bij de autosport.’

Stan van Oord: gehoopt op een podiumplek

Stan van Oord, die de laatste weekenden telkens een podiumplaats veroverde in de Clio 3-klasse, analyseerde zijn weekend als volgt: ‘Tijdens de vrije trainingen ging het redelijk. Het was wel weer even wennen aan de baan. De tweede sessie ging al een stuk beter en heb ik mijn tijd verbeterd’, zo legde Van Oord uit. ‘Voor de kwalificatie hebben we de auto wat losser gezet. Dit in de hoop de Clio daarmee rapper te maken. Dat pakte niet helemaal goed uit. Ik heb het zelf een beetje laten zitten helaas. Ik ben te laat begonnen met mijn snelle ronde. Mijn banden waren toen over hun top heen. Ik had dan ook op wat meer gehoopt. Ik start tijdens de races vanaf P7 en P6. Ik zal het ermee moeten doen. Dat is autosport.’

Zondag ging Van Oord positief van start. ‘Ik hoop toch stiekem op een podiumplek in mijn klasse. Er zijn 50 gasten op bezoek, dus ik ga ervoor’, zo stelde de 17-jarige rijder uit Woudrichem vooraf. Zoals hij de laatste raceweekeinden al liet zien, komt Van Oord met name tijdens de wedstrijden uitstekend voor de dag. Ook in de eerste heat op Zandvoort wist hij zich snel op te werken. Aangevangen vanaf plek 7 in de Clio 3-divisie, werkte hij zich binnen twee ronden naar voren naar plek 3. ‘Ik wist al bij de start iemand te passeren. En ook van de gevolgen van de uitglijder van Maurits Werkhoven wist ik te profiteren. Toen lag ik meteen op podiumkoers. Maar Koen Wauters zat in een snelle Clio 4 achter me. Ik zag hem echter niet, omdat mijn spiegel was ingeklapt. Daardoor raakten we elkaar en moest ik wijd en gingen Martijn Kool en Teun van Dam mij voorbij. Het was een korte, maar hectische race, die ik uiteindelijk als 6de ben gefinisht. Ik heb straks in de tweede wedstrijd wat goed te maken. Ik ga ervoor.’

Tijdens die tweede manche wist Van Oord weinig impact te maken. ‘De start was goed. Ik heb vervolgens een paar rondjes een leuk gevecht gehad met Maurits Sandberg. Daarna was het echter snel klaar. Ik raakte de aansluiting kwijt en kwam er niet meer bij. Ik zat op een eilandje alleen en heb een saaie race gehad. Maar ik kan terugkijken op een goed jaar. Ik hoopte aan het begin van het jaar te kunnen meestrijden in de topvijf. Als je dan, zoals ik, vier podiumplekken hebt behaald, is het gewoon een mooi seizoen geweest.’

Uitslagen races op Circuit Park Zandvoort - 19 oktober 2014:

Clio Cup Benelux race 1: 1. Sebastiaan Bleekemolen 13 ronden in 30,43,763, 2. Melvin de Groot op 0,421 seconde, 3. Loris Hezemans op 4,281, 7. Niels Langeveld op 7,400, 12. Maurits Sandberg op 23,127, 17. Stan van Oord (6de in Clio 3-klasse) op 32,800. Uitgevallen: Maurits Werkhoven.

Clio Cup Benelux race 2: 1. Niels Langeveld 16 ronden in 31:36,417, 2. Loris Hezemans op 5,392 seconden, 3. Michael Bleekemolen op 6,946, 13. Maurits Sandberg op 50,489, 16. Stan van Oord (6de in Clio 3-klasse) op 1:02,371. Niet gestart: Maurits Werkhoven.