Certainty Racing Team pakt vier podiums tijdens Paasraces op Circuit Park Zandvoort
08-04-15 | Certainty Racing Team heeft tijdens de Paasraces op Circuit Park Zandvoort vier fraaie podiumplaatsen veroverd. Tijdens de traditionele opening van het vaderlandse raceseizoen kwam de equipe van teambaas Dillon Koster in de Clio Cup Benelux in actie. Terwijl Niels Langeveld een zege en een derde plaats boekte, wisten zowel Stan van Oord als Maurits Sandberg zich beiden eenmaal naar het ereschavot te racen als winnaar van de Gentlemen’s Trophy.
De Clio Cup Benelux startte tijdens de Paasdagen aan het tweede seizoen. Met zeven raceweekenden op vijf verschillende circuits in Nederland (Zandvoort en Assen), België (Spa-Francorchamps en Zolder) en Engeland (Brands Hatch), is er ook dit jaar een fraai kampioenschap met bekende en uitdagende circuits uitgestippeld.
Niels Langeveld: sterke start seizoen
Niels Langeveld miste vorig jaar op het nippertje het kampioenschap. Na 14 races kwam de nationale Clio-kampioen van 2012 uiteindelijk één luttel puntje te kort voor de titel en de champagne. Het is duidelijk dat de rappe Sassenheimer dit keer voor het maximale gaat: alleen met de Clio Benelux-titel zal de kopman van Certainty Racing Team genoegen nemen.
Langeveld zette zijn aspiraties op Circuit Park Zandvoort vanaf het allereerste moment kracht bij. Nadat hij tijdens de beide vrije trainingen reeds de rapste Clio-rijder was geweest, klokte Langeveld ook in de kwalificatie de beste chrono. Al moest hij wel alles uit de kast halen om dat voor elkaar te krijgen. Zo bleef de 27-jarige coureur met zijn rondetijd van 1.55,526 titelverdediger Sebastiaan Bleekemolen een minimale 0.041 seconde voor. Ook de nummers drie (Loris Hezemans op 0,057) en vier (Melvin de Groot op 0,124) zorgden voor een bijzonder close kwalificatie, waardoor Langeveld wist dat hij in de race scherp en gefocust aan de start diende te verschijnen. De marges zijn namelijk klein dit jaar.
Gestart vanaf pole kwam Langeveld heel goed weg. Hij pakte gedecideerd de kop. Na de openingsronde was hij al 1,3 seconde weggelopen van runner-up Hezemans en een kleine twee tellen op Sebastiaan Bleekemolen. In de 5de ronde zette Langeveld met 1.56,302 de snelste raceronde van de wedstrijd neer. Mede hierdoor bleef de voordelige marge van Langeveld op Hezemans continu rond de anderhalve seconde. ‘Drie ronden voor het einde kwam er ineens rook in de auto en dat werd steeds erger. Ik verloor ook wat vermogen. Daardoor kwam Hezemans nog wat dichterbij, maar ik wist de finish als winnaar te halen. De wedstrijd werd wel precies op tijd afgevlagd, want in de uitloopronde moest ik Clio aan de kant zetten. Anders was de motor waarschijnlijk in de brand gevlogen.’
De monteurs van Certainty Racing Team hadden voor de tweede paasheat snel een nieuwe krachtbron in de Clio van Langeveld gebouwd. Dus kon de vice-kampioen gewoon van start gaan. Bij het begin van de tweede manche kwam Langeveld echter niet goed van zijn plek. Hij viel terug van positie 2 naar 5, maar wist zich vervolgens wel terug naar voren te knokken. Zo wist hij onder meer Sebastiaan Bleekemolen te verschalken. ‘Maar eenmaal op P3, waren Hezemans en De Groot te ver weggelopen. Ik wist in de slotfase nog wel wat dichterbij te komen, maar het verschil was te groot. Maar met een derde plek heb ik ook nu weer veel punten voor het kampioenschap gescoord’, aldus Langeveld, die met 37 punten slechts één puntje minder heeft dan Loris Hezemans.
Ronald Morien: doel top 5
Ronald Morien heeft dit seizoen als doel om top 5 te rijden. ‘En om nog wat te leren van Niels Langeveld’, geeft de coureur uit Wieuwerd aan. ‘Certainty is een leuk team om voor te rijden. De mannen hier zijn allemaal goed op elkaar ingespeeld. En hoewel ik al een jaar of 16, 17 race, heb ik nog wel wat te leren in de auto. Ik leer graag van de jonge generatie. Niels doet dit erg leuk. Ik keek vroeger weinig naar zaken als racedata. Met hem doen we dat nu wel, dus ik weet precies waar en hoe ik nog tijd kan winnen.’
Tijdens de kwalificatie wist Morien zijn doelstelling exact te behalen. Met een snelste rondetijd van 1.56,201 noteerde hij een 5de tijd. Op een miezerig Circuit Park Zandvoort nam Morien op maandagochtend vlak voor de start van de eerste manche een grote gok. De Clio-coureur had als één van de weinigen regenbanden laten monteren. Toen de neerslag niet doorzette, kwam Morien erachter dat hij niet de juiste keuze had gemaakt. Na de eerste van twee opwarmronden kwam hij de pitstraat in om zijn rubber te laten vervangen voor slicks. ‘Ik moest vanuit de pitstraat starten. Dan verlies je direct zoveel terrein. Vervolgens heb ik de hele wedstrijd alleen gereden. Dat is jammer. Er zat dus niet echt een uitdaging voor me in. Nu op naar race 2.’
Op maandagmiddag verging het Morien beter. Hij kwam na ruim een half uur racen als 5de over de finish. Dus was zijn doel bereikt. ‘Normaal zou ik tevreden zijn, maar ik heb een groot deel van de wedstrijd in het luchtledige gereden. Dat was erg jammer. In een race zoek je graag een uitdaging. Wil je competitie. Dat hoop ik volgend raceweekend meer mee te maken. Maar het was met Pasen wel supergezellig bij Certainty Racing Team.’
Stan van Oord: lekker gereden
De 17-jarige Stan van Oord is begonnen aan zijn tweede jaar in de Clio Cup Benelux. Waar vorig seizoen vooral in het teken stond van veel autosportervaring opdoen, zal de jeugdige Woudrichemmer dit keer een nieuwe stap voorwaarts willen zetten. Zo heeft hij het ‘oude model’ Clio ingeruild voor de nieuwste versie, waardoor hij nu met het snelste materiaal op de baan verschijnt. Bovendien heeft hij veel getraind met zijn leermeester Niels Langeveld, hetgeen hem de nodige bruikbare ervaring geeft.
Stan van Oord, die debuteert met de Clio 4, kwam in de kwalificatie met een 1.57,146 tot rang 7. Dat was slechts 0,073 seconde achter de zeer ervaren coureur Michael Bleekemolen. In de eerste race wist Van Oord uiteindelijk als 8ste algemeen te finishen, hetgeen goed was voor de eerste stek in de Gentleman Trophy, de strijd tussen de minder ervaren coureurs. ‘Ik koos voor slicks, dat bleek de juiste keuze. Helaas liet ik bij de start mijn Clio even afslaan. Dat was jammer. Vervolgens heb ik nog best een leuke race gehad, met diverse gevechten zoals met Sandberg, Steenmetz en Polderman. Helaas verremde ik me een keer in de Tarzanbocht, waardoor ik vlakke kantjes op mijn banden kreeg. Niettemin wist ik de Gentlemen’s Trophy te winnen en mocht ik naar het podium. Dat is altijd leuk voor het team en de sponsors.’
In race 2 leek Van Oord op weg naar een nog beter resultaat. ‘Ik had een goede start en kon vervolgens, liggende op plek 7, wegrijden bij Steenmetz en Polderman. Ik had een uitstekend tempo en wist zelfs dichterbij te komen bij de rijders voor me, Ronald Morien en Michael Bleekemolen. Helaas ging het toen mis. Toen ik in volle vaart richting Scheivlak racete, kwam er een spijker of iets dergelijks in mijn linkervoorband. Met een lekke band moest ik naar de pits en mijn band laten vervangen. Dan verlies je zoveel tijd en is je wedstrijd helaas over. Al met al kan ik tevreden zijn over mijn weekend. Ik heb genoten en heb lekker gereden. Ik kijk uit naar het volgende raceweekend.’
Maurits Sandberg: steeds sneller
Maurits Sandberg, die tijdens de kwalificatie de 9de tijd had laten noteren, is duidelijk over zijn ambitie. ‘Mijn doel dit seizoen is heel simpel: iedere keer weer wat harder gaan. Dat is eigenlijk dezelfde ambitie als die ik vorig jaar had’, aldus de coureur uit Gorinchem. ‘En dan wel zorgen dat het gat met de coureurs voor me wat kleiner wordt. In de winter hebben we ook getraind. Onder wisselende omstandigheden, dus dat is alleen maar goed. Zo heb ik goed aan mijn ervaring kunnen werken.’
Ook tijdens de Paasdagen merkte Sandberg dat hij elke sessie steeds wat sneller ging. ‘De stijgende lijn zit erin. Maar die lijn moet zich nog wel een tijdje doortrekken. De Clio Cup is gewoon een heel competitief veld. Dus de lat ligt hoog. Dat is een bewuste keuze. Zo word je meer uitgedaagd en verbeter je jezelf ook beter. Maar dat is ook het leuke en uitdagende van racen in deze mooie internationale klasse.’
Sandberg startte bij de eerste paasmanche vanaf P9. ‘Ik had een kleine miscalculatie. Ik had, net als Ronald Morien, regenbanden onder mijn Clio. Dat bleek de verkeerde gok. Dus na een aantal ronden moest ik ook naar binnen om slicks te laten monteren. Uiteindelijk ben ik als 10de gefinisht.’
In de tweede wedstrijd van het Paasweekend wist Sandberg wederom zijn persoonlijke tijden te verbeteren. ‘Mijn start was niet optimaal. Daardoor miste ik net de aansluiting met de rijders voor me. In het vervolg wist ik wel weer progressie te boeken en mijn snelste rondjes van het weekeinde te rijden. Dat is fijn. Net als dat ik na afloop naar het podium mocht als beste rijder in de Gentlemen’s Trophy. Het is leuk dat de organisatie voor de wat minder ervaren coureurs, zoals ik, een aparte klasse in het leven heeft geroepen. Dat doen ze goed.’
Programma
Na de Paasraces moeten de coureurs van Certainty Racing Team even geduld hebben. Pas in het laatste weekeinde van mei komen zij weer aan de start in de Clio Cup Benelux. Op 30 en 31 mei strijden zij tijdens de World Series by Renault op het beroemde Belgische circuit van Spa-Francorchamps.
Uitslagen Paasraces op Circuit Park Zandvoort - 4 & 6 april 2015:
Clio Cup Benelux race 1: 1. Niels Langeveld, 16 ronden in 31:16,353, 2. Loris Hezemans op 0,861 seconde, 3. Sebastiaan Bleekemolen op 7,306, 8. Stan van Oord op 37,455, 9. Ronald Morien op 47,054, 10. Maurits Sandberg op 1 ronde.
Clio Cup Benelux race 2: 1. Loris Hezemans, 16 ronden in 31:09,797, 2. Melvin de Groot op 5,839 seconden, 3. Niels Langeveld op 7,882, 5. Ronald Morien op 20,521, 9. Maurits Sandberg op 37,942, 10. Stan van Oord op 1 ronde.
Resterende kalender 2015:
30/31 mei: World Series by Renault op Spa-Francorchamps (België)
20/21 juni: Superprix Supercar Challenge op Zolder (België)
1/2 augustus: Gamma Racing Day op Assen
12/13 september: Supercar Challenge op Brands Hatch (Engeland)
3/4 oktober: European NASCAR op Zolder (België)
17/18 oktober: Supercar Challenge op Assen
|