news

Home
 

Zege en derde plaats voor Certainty Racing Team in Clio Cup Benelux-races op Zolder

23-06-15 | Certainty Racing Team heeft tijdens de Syntix Superprix in het Belgische Zolder wederom met de champagne mogen spuiten. Tijdens het derde raceweekend van de Clio Cup Benelux 2015 wist Niels Langeveld twee podiumplaatsen te behalen. Na een riante zege in de eerste heat, reed de kopman van de formatie van Dillon Koster zich in de tweede manche naar de derde stek. Dankzij deze resultaten blijft Langeveld in de tussenstand de duidelijke koploper. Ook Ronald Morien en Maurits Sandberg kwamen op Zolder voor Certainty Racing Team in actie. Stan van Oord moest vanwege een handblessure het raceweekend helaas missen.

Na de races op de vermaarde banen van Zandvoort en Spa-Francorchamps, betekende Zolder al weer de derde halte van het Clio Cup Benelux 2015-seizoen. Dit Vlaamse circuit stond ook vorig jaar op het programma. Niels Langeveld heeft er goede herinneringen aan, want hij wist er in 2014 beide Clio-heats te winnen.

Niels Langeveld: ‘Weer een prima weekend’

Ook dit keer had Langeveld de snelheid goed te pakken op Zolder. Zo wist hij op zaterdag tijdens de kwalificatie de rapste ronde neer te zetten, waardoor hij de poleposition voor de openingsrace én een bonuspunt voor het kampioenschap veiligstelde.

Op zondagochtend wist Langeveld deze fraaie uitgangspositie perfect uit te buiten. De vice-kampioen van 2014 ging er na de start als een raket vandoor. Na de eerste ronde was zijn voorsprong op de achtervolgers al dik drie seconden, waarna Langeveld deze voordelige marge gestaag kon gaan uitbouwen. Nadat hij na 12 ronden reeds 7 tellen was weggelopen, kon de rappe rijder van Certainty Racing Team de wedstrijd gecontroleerd uitrijden.

‘Het was een superwedstrijd’, zo stelde de winnaar na afloop. ‘Ik had echt een wereldstart. Ik bouwde al heel snel een dikke voorsprong op. In de beginfase heb ik echt het verschil gemaakt. Halverwege de race moest ik even oppassen om niet mijn concentratie te verliezen. Het is heel belangrijk om je concentratie vast te houden. Alleen dan kun je je goed op je rempunten focussen. Maar dat verliep prima. Zo kon ik de wedstrijd prima uitrijden. Echt super. Ik ben hier helemaal blij mee.’

Ook in de tweede heat, die op zondagmiddag werd verreden, kende Langeveld een geweldige start. In de eerste ronde schoot hij vanaf beginpositie 3 naar de kop. Dit keer bleven Sebastiaan Bleekemolen en Loris Hezemans wel in de buurt en maakten deze drie coureurs er een mooie strijd van. Het was veelvuldig stuivertje wisselen om de leiding, waarna Langeveld uiteindelijk als derde werd afgevlagd. ‘Ik had wederom een fantastische start’, zei Langeveld na afloop. ‘Ik stoomde direct van P3 naar P2 en even later in de chicane kon ik zelfs de kop pakken. Maar daarna kon ik het niet meer helemaal bijhouden. Ik miste nèt die echte snelheid en de Renault haperde ook even. Gelukkig kon ik alsnog mijn podiumplek vasthouden. ‘Dat betekende plek 3 en mijn zesde beker van dit seizoen al weer. Al met al kan ik heel tevreden zijn over het raceweekend. ’

Na 6 van de 14 seizoensraces heeft Langeveld inmiddels een fraai CV over 2015 opgebouwd. Dankzij vier zeges en twee derde plaatsen heeft hij in de Clio Cup Benelux van dit jaar tot nu toe verreweg de meeste punten gescoord en gaat hij met een ruime marge aan de leiding.

Ronald Morien: ‘Helaas aangetikt’

Het raceweekend voor Ronald Morien begon wat minder goed dan waarop hij had gehoopt. ‘Ik kreeg tijdens de twee vrije trainingen met de nodige remproblemen te maken. En aangezien er op Zolder veel en hard geremd moet worden, kon ik dus weinig uitrichten. Mijn kwalificatie op zaterdag was voor mij dus eigenlijk mijn eerste mogelijkheid om hard te gaan’, zo legde Morien uit. ‘Uiteindelijk heb ik me voor de eerste race als 6de gekwalificeerd. Dat had nog wel iets beter en sneller gekund. Maar goed, al doende leert men.’

Op zondagochtend tijdens de eerste Clio-heat klom Ronald Morien een plekje op. Maar met meerdere seconden achterstand op René Steenmetz en een voordelige marge op Michael Bleekemolen, kwam hij vervolgens in niemandsland te racen. ‘Ik heb het grootste gedeelte van de wedstrijd alleen gereden’, vertelde Morien na afloop. ‘Ik had niet zo’n goede start, al kon ik dat twee bochten later weer corrigeren. Ik werd nog even ingehaald door Stéphane Polderman, maar die viel vervolgens uit met motorproblemen. Daarna was het voor mij vrij saai en ben ik alleen naar de finish gereden. Met de 5de plaats als resultaat.’

De tweede heat ving Morien aan als 7de. Na de openingsronde kwam hij op P8 achter Michael Bleekemolen door. In het vervolg ontbrak de topsnelheid en bleek deze positie ook waarop Morien werd afgevlagd. ‘Bij de tweede bocht kreeg ik een tik op mijn voorwiel van René Steenmetz. Dat betekende voor mij eigenlijk einde wedstrijd, want daardoor kwam mijn stuur scheef te staan en was mijn wegligging helemaal weg. Dan is er helaas weinig eer meer te behalen. Dat was heel erg jammer’, zo stelde Morien. ‘Op naar de volgende races op Assen.’

Maurits Sandberg: ‘Steeds wat sneller op de baan’

Maurits Sandberg was blij dat hij weer aan de start kon verschijnen. Drie weken geleden op Spa-Francorchamps werd hij immers door een collega-rijder flink van de baan getikt en dat bracht een hoop schade aan de Clio met zich mee. De monteurs van het Certainty Racing Team hadden de fraaie Happy Cheese-bolide echter weer prima opgelapt. ‘De auto is top. Aan het materiaal ligt het niet’, zo grapte Sandberg vanaf Zolder.

Sandberg startte de openingsrace vanaf P9. Hoewel hij aanvankelijk een plekje terugviel, wist hij later Patrick Perrin voorbij te steken, net als de uitgevallen Stéphane Polderman. Na ruim een half uur racen ging Sandberg als 8ste over de finish. Dat hij persoonlijk een goede wedstrijd had gereden, bleek wel uit zijn rondetijden. Dit keer had Sandberg slechts 1:48,825 nodig voor een rondje Zolder, terwijl hij een dag eerder tijdens de kwalificatie nog 1:49,200 verbruikte. ‘Ik maakte gedurende het weekend steeds progressie. Dat vind ik fijn. De beste tijd in de kwalificatie was ook in mijn laatste rondje. Dat zegt ook wel wat. Met die continue vooruitgang ben ik sowieso blij, omdat ik me elke keer wil blijven verbeteren. Jammer was wel dat de start van de eerste manche niet zo best was. Daardoor liep ik een beetje achter de feiten aan. Maar zoals gezegd: mijn snelste raceronde was sneller dan tijdens kwalificatie. Dat is positief. Zolder is bovendien een heel leuk circuit. Waar het heel erg op het remmen aankomt. Dat vind ik leuk. Ik ben dan ook een tevreden mens.’

In de middag, tijdens de tweede heat, klom Sandberg vanaf P10 op naar plek 9. ‘Op zich was deze wedstrijd voor mij niet zo heel spannend. De start was gelukkig beter dan in race 1, dus dat was goed. Er ontstond voorin een race die heel spannend was, maar in de middenmoot bij mij viel dat wat tegen. Ik raakte op een gegeven moment de aanknoping met de mensen voor me kwijt. Dan rijd je een klein beetje verloren rond. Ik heb uiteindelijk mijn 9de positie behouden. De baan was wat warmer en trager dan vanmorgen. Iedereen was dus iets langzamer. Maar als je de omstandigheden bekijkt, was ik verhoudingsgewijs met vanmorgen toch weer wat rapper. Daar ben ik zeker blij mee. Bovendien hebben we de Clio heel gehouden. Dus kijk ik, alles bij elkaar, positief terug op dit weekend Zolder.’

Zomerbreak

De coureurs uit de Clio Cup Benelux hebben nu zes weken vrij. In het eerste weekend van augustus komen zij weer voor het eerst de baan op. Dan is het TT-circuit van Assen het strijdtoneel van het vierde raceweekend van de snelle Renault-bolides.

Uitslagen Clio-races op Zolder (Bel) – 21 juni 2015:

Race 1: 1. Niels Langeveld 17 ronden in 30:31,395, 2. Loris Hezemans op 5,927 seconden, 3. Sebastiaan Bleekemolen op 8,278, 5. Ronald Morien op 13,977, 8. Maurits Sandberg op 42,682.

Race 2: 1. Sebastiaan Bleekemolen 17 ronden in 30:39,788, 2. Loris Hezemans op 0,373 seconde, 3. Niels Langeveld op 9,390, 8. Ronald Morien op 35,996, 9. Maurits Sandberg op 41,053.

Resterende kalender 2015:
1/2 augustus: Gamma Racing Day op Assen
12/13 september: Supercar Challenge op Brands Hatch (Engeland)
3/4 oktober: European NASCAR op Zolder (België)
17/18 oktober: Supercar Challenge op Assen