news

Home
 

Certainty Racing Team handhaaft koppositie tijdens drukbezochte Gamma Racing Day

02-08-15 | Het was het eerste weekend van augustus genieten voor de coureurs van Certainty Racing Team. Zo mochten Niels Langeveld, Stan van Oord en Maurits Sandberg in Assen voor overvolle tribunes liefst drie races in de Clio Cup Benelux rijden. Zo waren er op zondag liefst 87.500 toeschouwers. Langeveld presteerde ook dit keer uitstekend. Dankzij twee tweede plaatsen en een fraaie zege, zette hij op het TT-circuit wederom een flinke stap richting het Clio-kampioenschap van 2015. Langeveld is dit seizoen tijdens alle negen heats op het ereschavot geëindigd en steekt dit jaar met kop en schouders boven de concurrentie uit.

Na wedstrijden op Circuit Park Zandvoort, Spa-Francorchamps en Zolder, is Assen al weer de vierde halte van het Clio Cup Benelux-seizoen 2015. Assen is met de Gamma Racing Day altijd een prachtig hoogtepunt op de kalender, omdat vele tienduizenden toeschouwers afkomen op dit geweldige racespektakel.

Max Verstappen
Mede omdat Neerlands jongste Formule 1-held Max Verstappen een fraaie demo verzorgde met zijn Red Bull, kwamen er dit keer een recordaantal toeschouwers richting het TT-circuit. Hetgeen natuurlijk ook geweldig was voor Certainty Racing Team, dat zich voor vele tienduizenden toeschouwers kon profileren in de Clio Cup Benelux. ‘Het was een fantastische ambiance. Assen liep helemaal vol. De demonstratie van Max Verstappen maakte het feestje compleet’, zo genoot kopman Langeveld van de mooie, zomerse racedag.

Niels Langeveld: ‘Weer driemaal podium’
Niels Langeveld heeft goede herinneringen aan Assen. Zo pakte hij er vorig jaar zijn eerste zege van het Clio-seizoen 2014. Maar ook in het verleden wist hij zich al vaak naar het ereschavot te sturen. Dit keer was Langeveld wederom in zijn element in de Drentse hoofdstad.
Bij het begin van het weekend was direct duidelijk dat Langeveld samen met Sebastiaan Bleekemolen en Melvin de Groot om de knikkers ging strijden. Tijdens de vrije trainingen en de kwalificatie zaten ‘The Usual Suspects’ al weer erg dicht bij elkaar. Hetgeen voor veel spanning zorgde. ‘In de eerste vrije training had ik nog wat problemen met de stuurkolom, die we vervolgens hebben vervangen. In vrije training twee kwam ik tot erg snelle tijden. Dat gaf veel vertrouwen voor het weekend’, zei Langeveld. ‘In de kwalificatie waren Melvin, Sebastiaan en ik ongeveer even snel. Het zit echt heel dicht bij elkaar. De kwalificatie wees uit dat ik de eerste race vanaf P3 moest starten, maar d eheats 2 en 3 vanaf pole mocht beginnen. Zo close was het dus.’



In race 1 koos Langeveld ervoor om op oude banden van start te gaan. De concurrente had linksvoor wel een nieuwe band laten monteren. Ondanks het ‘mindere rubber’, kon Langeveld zich in de spannende wedstrijd naar voren banen. ‘Ik heb toch een plekje weten te winnen. Van P3 naar 2. Ik liep in de slotfase nog hard op Melvin de Groot in. Maar er bij komen is één, er daadwerkelijk voorbij komen is twee. Maar toch ben ik heel blij met deze tweede stek. Ik kwam vanaf P3 en reed op oude banden. Dat is dus een prima resultaat.’
In race 2 promoveerde Langeveld zijn pole tot het nemen van de kop. Mede door een hele snelle tweede omloop, sloeg hij reeds een klein gaatje op De Groot en Bleekemolen. Het bleef in het vervolg continu spannend. Zeker ook toen de wedstrijdleiding zich begon te bemoeien met de race. Deze gaf liefst acht rijders een drivethroughpenalty. Zo zouden al deze coureurs de zogenaamde tracklimits hebben overschreden. Ook Langeveld, De Groot en Bleekemolen werden aangewezen voor deze straf. Waar Langeveld en De Groot deze straf tijdens de race namen, dacht Bleekemolen slim te zijn door vlak voor de finish door de pitstraat te gaan rijden. De jury gaf hem hiervoor echter een minuut straftijd en zo viel hij ver terug. Uiteindelijk won Langeveld toch nog bijna de wedstrijd winnen. Alleen René Steenmetz, die geen drivethroughpenalty had gekregen, bleef de Certainty-kopman nipt voor.
‘Deze wedstrijd had ik moeten winnen, maar toen kwamen die drivethroughs. Ik vond het heel erg overdreven hoe ze die tracklimits hanteerden. Kijk, als je bij een bocht even iets te vroeg instuurt, kun je vervolgens iets buiten de baan komen. Dat kan gebeuren. Om daar nu zoveel straffen voor te geven, is vreemd. Maar goed, ik heb niettemin een goede tweede plek en loop ten opzichte van mijn titelconcurrenten wederom verder uit in het kampioenschap.’
In race 3 startte Langeveld wederom vanaf pole. Hij kwam goed weg en behield de koppositie. Waarna Langeveld, Sebastiaan Bleekemolen en De Groot het publiek wederom een prachtig gevecht voorschotelden. Het trio ging rondenlang als aan een touwtje over de zeer rappe Drentse racebaan. Zo was het verschil na twee derden van de heat bijvoorbeeld slechts 0,4 seconde tussen koploper Langeveld en nummer 3 De Groot. Langeveld wist zijn hoofd koel te houden en ging na 16 ronden en ruim een half uur racen als eerste over de meet. Het betekende al weer zijn vijfde zege van het seizoen en z’n negende Clio-podiumplek van 2015. ‘Het was zeker spannend tot het einde’, zo zei de winnaar. ‘Ik had een goede start en wist vooraf al dat het superclose zou zijn. Eén foutje en dan word je afgestraft door jongens als Bleekemolen. We waren gewoon evensnel. We hebben fair gestreden en Sebastiaan heeft het nog één keer geprobeerd. Ik ben blij dat ik ‘m heb kunnen winnen. Dat wilde ik heel graag vandaag. En het is gelukt’, aldus Langeveld, die met een verschil van liefst 77 punten aan kop gaat in het tussenklassement. Met nog vijf races en maximaal 110 punten te verdienen per rijder, is Langeveld dus riant op weg naar een prachtig en zeer overtuigend kampioenschap.



Stan van Oord: ‘Echt cupracen’
Stan van Oord maakte zijn rentree in de Clio Cup Benelux. Vanwege een gebroken hand had hij het vorige raceweekend (op Zolder in België) noodgedwongen moeten missen. De snelle tiener uit Woudrichem was dan ook blij dat hij weer van de partij was.
‘Tijdens de vrije trainingen hier op Assen was het eerst weer even wennen aan de auto. Terug in het ritme komen. Ik had immers twee maanden niet meer in de Clio gezeten’, zo stelde Van Oord. ‘Dat lukte wel aardig. In de vrije training zat ik nog 1,7 seconde van de snelste tijd, maar in de kwalificatie zat ik er al een stuk dichterbij. Toen hoefde ik maar een seconde op de polesitter toe te geven. Dat geeft aan dat ik er qua snelheid goed bij zat.’
In de eerste race op zaterdag had Van Oord aanvankelijk een leuke strijd met Stéphane Polderman. ‘Ik had een redelijke start en kon direct Polderman inhalen. We hebben een leuk gevechtje gehad. Echt cupracen, met elkaar beetje opduwen en hier en daar aantikken. In rondje 4, 5 ging Polderman echter eraf en moest ik vol door de grindbak om hem te kunnen ontwijken. Mijn passage door het grind kostte helaas zoveel tijd, dat ik de aansluiting met de mannen voor me kwijt was. Daardoor ben ik uiteindelijk als 7de gefinisht.’
Race 2 was op zondagochtend van de zeer druk bezochte Gamma Racing Day. ‘Dat is altijd leuk als je naar de tribune kijkt en ziet hoeveel mensen er naar je komen kijken. Dat geeft een speciaal gevoel’, genoot Van Oord vlak voor de start. ’Ik had weer een redelijke start. Ik had een leuk gevecht weer met Polderman en kon hem gelijk terugpakken. Dus ik zat er lekker bij en bleef bij Michael Bleekemolen in de buurt. Steenmetz maakte een foutje, waardoor hij iets te wijd ging bij de eerste bocht. Michael wilde vervolgens buiten bij hem om, waarna ik binnendoor probeerde te gaan. Michael stuurde toen in, waarbij hij mijn op het achterwiel aantikte en ik linksaf van de baan gleed. Toen stond ik in de grindbak en moest ik eruit gesleept worden. Toen ben ik gestopt. Ik had namelijk nieuwe banden onder mijn Clio die maar vier rondjes oud waren. Dat rubber heb ik daarom gespaard voor de derde en laatste race van het Racingday-weekend.’
In deze slotrace van het fraaie spektakel op Assen startte Van Oord vanaf P7. Polderman ging hem in de openingsfase voorbij, waarna Van Oord in gevecht kwam met René Steenmetz. Het was stuivertje wisselen met Steenmetz, waarna beide rijders halfweg koers aan Polderman voorbij gingen. In de slotfase kreeg Van Oord van de wedstrijdleiding helaas een drivethroughpenalty, vanwege ‘not respecting the tracklimits’. Dat kostte de 18-jarige coureur twee plekjes, waardoor hij uiteindelijk als 9de is afgevlagd. Maar dat mocht de pret niet drukken. ‘Ik heb een heerlijke wedstrijd gehad. Met Steenmetz heb ik een heel mooi cupgevecht gehad. Rondenlang samen gereden en knokken, knokken, knokken’, zo lachte Van Oord na afloop. ‘Jammer van die drivethrough uiteindelijk. Maar ik was wel weer beste junior. Net als gisteren in race 1. Dus toch weer twee keer bekertje en podium. Dat is op Assen met zoveel mensen op de tribune erg leuk.
Voor Van Oord wacht nog een leuke strijd later deze maand. Eind augustus doet hij mee aan de 24 uur van Zolder. Dat wordt voor Van Oord zijn allereerste 24 uursrace uit zijn racecarrière. Hij bestuurt dan een Clio RS, die speciaal voor deze endurancerace is gebouwd.



Maurits Sandberg: ‘Weer een klap harder’
Voor Maurits Sandberg was het de derde keer dat hij de baan van Assen aandeed. Na er eenmaal eerder met de Formido Swift Cup te hebben gereden en vorig jaar met de Clio, kwam Sandberg al redelijk ervaren aan op het vermaarde TT-circuit.
Maurits Sandberg stelt zich elk raceweekend ten doel om zijn rondetijden tijdens elke sessie te verbeteren. Daar slaagde hij ook nu in. Met een 1:58,190 en een 1:58,128 in de eerste twee vrije trainingen, noteerde de gentleman driver vervolgens in de kwalificatie een 1:57,832.
In de eerste van drie races klokte Sandberg zelfs nog een snellere tijd dan in de ‘kwali’: 1:57,543. Daarmee wist hij reeds een stijgende lijn in tijd goed neer te zetten. Sandberg finishte de drie heats in het 14-koppige veld respectievelijk als 8ste, 12de en 7de.
‘Het was fantastisch’, reageerde Sandberg na afloop over het mooie weekend Assen. ‘De tijden van de vrije trainingen vielen niet tegen. Tijdens de kwalificatie was ik wel graag iets harder geweest. Maar in twintig minuten drie snelle tijden moeten klokken terwijl er ook af en toe wat gele vlaggen worden gezwaaid en je dus van je gas af moet, is dat een uitdaging. Maar ik was blij dat ik weer wat dichter bij de rest van het veld was gekomen.’
‘In race 1 had ik niet zo’n beste start, maar wist ik wel een stapje te zetten door weer wat harder te gaan’, analyseerde Sandberg. ‘Op zondagochtend kreeg ik bij het begin van de tweede heat helaas een tikje in de eerste bocht. Daardoor stond ik achterstevoren en viel de motor ook nog even uit. Het duurde even voordat de Clio het weer deed. Daardoor reed ik een beetje achter de feiten aan, maar ik wilde per se de manche uitrijden. Met uiteindelijk plek 12 als resultaat. In de derde en laatste heat had ik een goede start, maar wist ik net niet de aansluiting te houden. Al met al ben ik zeker tevreden. Want ik ben toch weer een klap harder gegaan. En daar gaat het uiteindelijk om.’

Volgende wedstrijd
Omdat het aanvankelijk geplande raceweekend in september voor de Clio-rijders op Brands Hatch niet doorgaat, komen de mannen van Certainty Racing Team pas begin oktober weer in actie voor het Benelux-kampioenschap. Dan strijden de rappe Clio-heren mee in het bijprogramma van de European NASCAR op het Belgische Zolder. Niels Langeveld heeft dan reeds de kans om de titel in de Clio Cup Benelux te grijpen.

Uitslagen races op TT-circuit Assen – 1 en 2 augustus 2015:

Race 1:
1. Melvin de Groot 16 ronden in 31:11,460, 2. Niels Langeveld op 0,299 seconde, 3. Sebastiaan Bleekemolen op 7,774, 7. Stan van Oord op 32,994,  8. Maurits Sandberg op 36,882.

Race 2: 1. René Steenmetz 16 ronden in 31:22,624, 2. Niels Langeveld op 1,341 seconde, 3. Michael Bleekemolen op 4,001, 12. Maurits Sandberg op 1 ronde. Uitgevallen: Stan van Oord.

Race 3: 1. Niels Langeveld 16 ronden in 31:22,128, 2. Sebastiaan Bleekemolen op 0,220 seconde, 3. Melvin de Groot op 5,038, 7. Maurits Sandberg op 37,114, 9. Stan van Oord op 39,844.

Resterende kalender 2015:
3/4 oktober: European NASCAR op Zolder (België)
17/18 oktober: Supercar Challenge op Assen