news

Home
 

Turbulent raceweekend voor Certainty by Day V Tec

15-04-09 | Certainty by Day V Tec heeft een turbulent raceweekend achter de rug tijdens de Paasraces op Circuit Park Zandvoort. De Zandvoortse renstal begon de traditionele seizoensopening goed, met de overwinning van Jeroen Bleekemolen in zijn Corvette C6 tijdens de vuurdoop van het Dutch GT4 Championship. Teammaat Henry Zumbrink werd twaalfde. In de tweede race van het Dutch GT4 kwamen Harmen van Putten en Peter van der Kolk vlak achter elkaar over de finish, als veertiende en vijftiende. Verder maakten Certainty Racing Team-rijders Marcel van Leen, Ruud Sluiter, Hans Luyckx en Sven Andries een uitstekend debuut in de Toerwagen Diesel Cup met drie topacht klasseringen. In de Formido Swift Cup had Daan Stots de smaak goed te pakken en finishte tweemaal als zesde. Niels Langeveld zag de finishvlag als achtste en zevende.

Foto's: Essay Produkties & Frank Tan

Een betere start was niet denkbaar. Bleekemolen pakte tijdens het debuut van het Dutch GT4 Championship op paaszaterdag meteen de overwinning. Bleekemolen startte met de Corvette C6 vanaf de eerste rij, maar moest na het doven van de lichten een auto aan zich voorbij laten gaan. Daarna wist hij zich een weg naar voren te banen en was met twee fantastische inhaalacties op de Porsches van Bas Schothorst en Phil Bastiaans, niet allen de sterkste, maar ook de smaakmaker van de race. Na afloop reageerde de regerend Porsche Supercup-kampioen verheugt: "Beter konden we het Dutch GT4 niet beginnen! Het was een hele leuke race. Vooral de achterbanden slijten hard, waardoor de auto's vaak dwars gaan na een paar ronden. De auto is heel goed neergezet door het team en alles liep perfect. Mijn banden bleven net iets langer goed en ik kon de kop pakken. Ik heb me prima vermaakt en kijk uit naar de rest van de races!"

Gestart vanaf de zevende positie belandde Henry Zumbrink middenin een ronden lang durend gevecht de met twee BMW M3 GT4's van Ricardo van der Ende en Simon Knap. Henry wist beide BMW's lange tijd achter zich te houden en hield dapper stand, maar de hevige bumper-aan-bumper gevechten hadden uiteindelijk teveel van zijn banden gevergd, waardoor hij op het einde van de race zijn snelheid moest aanpassen en eindigde op de twaalfde positie.

In het Dutch GT4 wordt een auto gedeeld met twee personen, waardoor in de tweede race, op Tweede Paasdag, Peter van der Kolk en Harmen van Putten achter het stuur van de twee blauwe Corvette's kropen. In een spannende wedstrijd finishten Harmen van Putten en Peter van der Kolk in het 22 auto's tellende startveld gebroederlijk achter elkaar op de veertiende en vijftiende positie.

Helaas hebben last-minute reglementswijzigingen op zaterdag het team het gevoel gegeven genoodzaakt te zijn een statement te maken door niet van start te gaan in de laatste race. Certainty by Day V Tec hoopt met dit statement voor het volgende raceweekend meer duidelijkheid te krijgen over de reglementen voor het nieuwe kampioenschap en snel weer te kunnen overgaan tot waar het in het Dutch GT4 echt om gaat: close racing met supercars, toprijders en -teams!

In de Toerwagen Diesel Cup maakten de equipes Marcel van Leen / Ruud Sluiter en Sven Andries / Hans Luyckx hun debuut met een BMW 120d. Sven Andries en Hans Luyckx kenden een uitstekende première, reden zeer rappe rondetijden en presteerden met een zevende en zesde positie boven verwachting. "In race 1 had ik een goede start en kon direct een plaats opschuiven. Bij het scheivlak kwam de auto van Bernard van Oranje als een gek voorbij en raakte uit balans. Hierbij nam hij mijn rechtervoorzijde compleet mee in zijn actie. Ondanks dat finishte we als zevende! Op maandag ging Hans van start, hij wordt steeds sneller en begon na enkele ronden al snelle tijden te noteren! Na 25 minuten rijden maakten we de wissel die overigens heel vlot verliep. Na enkele haalacties kwam ik op een zesde plaats terecht achter de auto van Verschuur-Braams en de Volvo van Roelveld. Er was nog snelheid genoeg om ook deze twee nog te passeren maar door een ongeluk werd er helaas afgevlagd achter de S.C.

Algemeen een zesde en zevende plaats in een startveld van 20 auto's, dat is geen slecht begin voor debutanten zoals ons lijkt mij!" aldus Sven Andries.

Marcel van Leen en Ruud Sluiter finishten in de eerste wedstrijd op een uitstekende zesde positie, de tweede wedstrijd werd als twaalfde besloten werd. Desondanks noteerde Marcel van Leen een uitstekende snelste rondetijd, die nauwelijks onderdeed voor de rondetijden die aan de kop van de wedstrijd gereden werden.

In de Formido Swift Cup was het Daan Stots die de juiste weg ingeslagen leek te hebben. De Larenaar maakte een goede ontwikkeling mee ten opzichte van vorig seizoen en kwalificeerde zich als vijfde. Door de hevige competitie in de Swift Cup verloor Stots een plekje in de eerste wedstrijd, die hij uiteindelijk als zesde besloot. In de tweede race wist hij deze plek te handhaven. ,,Ik was vijfde in de ‘kwali' en twee keer zesde tijdens de races. Lekker constant en er goed erbij, in de tweede race reed ik zelfs de snelste raceronde! Ik zit dit jaar zoveel relaxter in de auto dan in 2008. Het team en de monteurs hebben een uitstekende auto voor me neergezet. Ik ben heel blij.''

Niels Langeveld bleef bij teamgenoot Stots in de buurt en zag als achtste en zevende de eindstreep. Ondertussen genoot Ella Zander van haar autosportdebuut in het 23 auto's tellende startveld en behaalde zij zelfs twee keer het podium in de Ladies Cup! Voor Maaike de Wit was het weekend helaas al snel over, na een harde touché, waarbij ze gelukkig ongedeerd bleef.

De volgende wedstrijden in het Dutch GT4 Championship, Suzuki Swift Cup en Toerwagen Diesel Cup worden verreden tijdens de Pinksterraces, 30 mei en 1 juni op Circuit Park Zandvoort.

UITSLAGEN PAASRACES 2009
Dutch GT4 Championship Race 1: 1. J. Bleekemolen, Corvette C6, 14 r. in 26.22,262 (gem. 137,191 km/u), 2. Kuus, Ginetta G50, op 2,679, 3. B. Schothorst, Porsche 997 GT4, op 2,937, 12. H. Zumbrink, Corvette C6, op 23,288.

Dutch GT4 Championship Race 2: 1. Van Splunteren, Porsche 997 GT4, 14 r. in 26.20,364 (gem. 137,052 km/u), 2. Frankenhout, Porsche 997 GT4, op 0,332, 3. D. Huisman, BMW M3 GT4, op 1,655, 14. Van Putten, Corvette C6, op 57,326, 15. Van der Kolk, Corvette C6, op 57,750.

Dutch GT4 Championship Race 3: 1. Frankenhout/Bastiaans, Porsche 997 GT4, 24 r. in 51.13,709 (gem. 121,067 km/u), 2. Van Riet, Aston Martin GT4, op 2,585, 3. Engel/Kuus, Ginetta G50, op 2,983, niet geklasseerd: Van der Kolk/J. Bleekemolen, Corvette C6 en Van Putten/Zumbrink.

Toerwagen Diesel Cup Race 1: 1. Steenmetz/Steenmetz, VW Golf TDI, 47 r. in 1.41.40,285 (gem. 119,657 km/u), 2. Morien/De Groot, VW Golf TDI, op 16,251, 3. Baars/Roeleveld, Volvo C30 D5, op 33,728, 6. Sluiter/Van Leen, BMW 120d, op 1:43,932, 7. Andries/Luyckx, BMW 120d, op 1:49.431.

Toerwagen Diesel Cup Race 2: 1. Den Boer, Toyota Auris 2.2d, 23 r. in 50.27,828 (gem. 117,781 km/u), 2. Wildschut-Nooren, BMW 123d, op 0,403, 3. Morien-De Groot, VW Golf TDI, op 0,856, 6. Andries/Luyckx, BMW 120d, op 1:33.084, 12. Sluiter/Van Leen, BMW 120d, op 1:57,635.

Suzuki Swift Cup Race 1: 1. P. Schothorst, 12 r. in 25.56,734 (gem. 119,521 km/u), 2. Slaghekke, op 0,130, 3. De Graaf, op 0,536, 6. Stots op 2,858, 8. Langeveld op 7,103, 20. Ella Zander op 1 ronde, niet gefinisht: Maaike de Wit.

Suzuki Swift Cup Race 2: . P. Schothorst, 13 r. in 31.02,270 (gem. 108,238 km/u), 2. Dekker, op 0,528, 3. Slaghekke, op 0,880, 6. Stots op 8,199, 7. Langeveld op 8,929, 19. Ella Zander op 1 ronde.