Drie zeges voor Brecon Certainty by Day V Tec tijdens Wijzonol Trophy
07-09-09 | Brecon Certainty by Day V Tec heeft tijdens de Wijzonol Trophy op Circuit Park Zandvoort weer drie overwinningen kunnen bijschrijven. Met een eerste en tweede plaats in de Suzuki Swift Cup was Niels Langeveld niet van het erepodium te houden. Daarnaast werd in het Dutch GT4 een glansrijke dubbelzege behaald. Henry Zumbrink reed een indrukwekkende openingswedstrijd en boekte zijn eerste overwinning in de koningsklasse van de Nederlandse autosport. Jeroen Bleekemolen eiste gecontroleerd de winst in de tweede race voor zich op.
Foto's: Essay Produkties
Dutch GT4 De eerste wedstrijd van het Dutch GT4 Championship werd in de openingsfase stilgelegd, vanwege Bernhard van Oranje die de controle over zijn Mustang FR500C verloor en hard crashte. Van Oranje bleef ongedeerd, maar het duurde maar liefst anderhalf uur voordat de vangrail was hersteld. Henry Zumbrink liet zich niet afleiden door deze ongeplande tussenpauze en na de hervatting van de wedstrijd klom de Corvette C6-coureur vanaf een vijfde startpositie op naar de tweede plaats achter koploper Rory Bertram. Doordat Bertram ten tijde van de code rood doorgereden was, hoefde Zumbrink niet als eerste over de finish te komen om zijn eerste zege in het Dutch GT4 te boeken.
Ook de tweede race in het Dutch GT4 viel ten prooi aan Brecon Certainty by Day V Tec. Gestart als tweede, verloor Bleekemolen in de openingsfase terrein, maar werkte zich in rap tempo op naar de koppositie en reed gecontroleerd naar zijn vierde overwinning. Bleekemolen heeft daarmee elke individuele race die hij in de Nederlandse GT4-klasse gestart is, tot dusver gewonnen. Een ongekende prestatie. "Toch was het verschil met de anderen niet heel groot", vond Bleekemolen. "Dat bleek ook wel, want het was een spannende race met kleine verschillen. Gelukkig heb ik een strakke, vrijwel foutloze race gereden. Mijn voordeel was dit ik de race startte op nieuwe banden." Harmen van Putten reed zich ondertussen naar een mooie tweede plaats in de Gentlemen Cup.
Na afloop van de hoofdrace was Brecon Certainty by Day V Tec wederom vertegenwoordigd op het erepodium. Kende de Corvette C6 van Peter van der Kolk in de openingsrace nog technische problemen, in de afsluitende manche ontkurkte hij met teamgenoot Jeroen Bleekemolen op de derde plaats van het podium de champagne. Harmen van Putten en Henry Zumbrink kwamen als elfde over de eindstreep.
Toerwagen Diesel Cup In de Toerwagen Diesel Cup deed equipe Ruud Sluiter / Marcel van Leen uitstekende zaken door in de langeafstandswedstrijd van honderd minuten als zevende hun doelstelling van de top acht waar te maken. In de tweede manche wist het ondernemersduo na diverse gevechten hun zevende positie te handhaven.
Het duo Hans Luyckx en Sven Andries begon goed en lag in de eerste wedstrijd een tijd lang op de tweede plek, maar viel na een spin terug tot de veertiende positie. Het duo vocht zich in de tweede race naar voren, totdat een aanvaring met een andere deelnemer aan de opmars een einde maakte.
Suzuki Swift Cup Niels Langeveld was tijdens de Wijzonol Trophy, net als een maand eerder tijdens AutoMaxx versus Dutch Power Pack, de grote winnaar van het weekend. Met een tweede en eerste positie in de beide races bewees Langeveld wederom zijn talent. "Ook al zat de concurrentie vlak achter me, ik had heel sterk het gevoel dat ik stand kon houden", vertelde hij. "Ik was erg geconcentreerd en het rijden van mijn ronden ging steeds makkelijker. Ik wil het team heel erg bedanken voor het mogelijk maken van dit resultaat. Herman de Jager en Dillon Koster in het bijzonder, omdat zij ervoor gezorgd hebben dat ik beter met de druk om kan gaan. Zowel team als rijder worden steeds beter. Het was echt weer een topweekend!"
Door het behalen van een felbevochten derde positie in de Ladies Cup in de eerste wedstrijd, vergezelde Maaike de Wit haar teamgenoot op het ereschavot. Daan Stots belandde in dezelfde race met een vierde plaats net buiten de top drie, maar noteerde wel de snelste raceronde. Martin Boezaart maakte dit weekend als vervanger van Paul Flinterman zijn debuut op het Zandvoortse duinencircuit. Boezaart hield zijn bolide buiten de problemen en kwam in de uiterst competitieve Swift Cup als 19e en 18e over de finish.
De volgende wedstrijden van het Dutch Power Pack worden verreden tijdens de Formido Finaleraces, 10 en 11 oktober op Circuit Park Zandvoort.
UITSLAG WIJZONOL TROPHY 2009 Dutch GT4 Championship Race 1: 1. Henry Zumbrink, Corvette C6, op 0,146 sec, 2. Christiaan Frankenhout, Porsche 997 GT4, op 1,591, 3. Ricardo van der Ende, BMW M3, op 1,841, Niet geklasseerd: Peter van der Kolk, Corvette C6, op 12 ronden.
Dutch GT4 Championship Race 2: 1. Jeroen Bleekemolen, Corvette C6, 14 ronden in 25 minuten 59,256 (139,216 km/u), 2. Duncan Huisman, BMW M3, op 1,677 sec, 3. Ferdinand Kool, BMW Z4, op 2,486, 12. Harmen van Putten, Corvette C6, op 59,288.
Dutch GT4 Championship Race 3: 1. Equipe Duncan Huisman / Ricardo van der Ende, BMW M3, 26 ronden in 50 minuten 28,086 (139,830 km/u), 2. Simon Knap, BMW M3, op 0,447 sec, 3. Equipe Jeroen Bleekemolen / Peter van der Kolk, Corvette C6, op 5,681, 11. Equipe Henry Zumbrink / Harmen van Putten, Corvette C6, 1:17,248.
Suzuki Swift Cup Race 1: 1. Marth de Graaf 12 ronden, 2. Niels Langeveld op 0,457 seconde, 3. Pieter Schothorst op 1,764, 4. Daan Stots op 6,941, 16. Maaike de Wit op 32,025, 19. Martin Boezaart op 40,671.
Suzuki Swift Cup Race 2: 1. Niels Langeveld 12 ronden, 2. Marth de Graaf op 0,271 seconde, 3. Pieter Schothorst op 1,295, 7. Daan Stots op 11,969, 17. Maaike de Wit op 34,672, 18. Martin Boezaart op 42,903.
Toerwagen Diesel Cup Race 1: 1. Equipe Bastiaans / Frankenhout, BMW 123d, 48 ronden in 1 uur 41 minuten 53,814 (121,732 km/u), 2. Equipe Nooren / Van der Ende, BMW 120d, op 12,710 sec, 3. Jeroen den Boer, Toyota Auris 2.2d, op 55,598, 7. Equipe Sluiter / Van Leen, BMW 120d, op 1 min 48,664, 14. Equipe Andries / Luyckx, BMW 120d, op 3 ronden.
Toerwagen Diesel Cup Race 2: 1. Michel Schaap, Toyota Auris 2.2d, 20 ronden in 50 min 57,161 (101,435 km/u), 2. Equipe Frankenhout / Stox, BMW 123d, op 7,021 sec, 3. Equipe Van der Ende / Nooren, BMW 120d, op 9,487, 7. Equipe Van Leen / Sluiter, BMW 120d, op 33,439, Niet geklasseerd: Equipe Andries / Luyckx, BMW 120d, op 13 ronden.
|