news

Home
 

Certainty Racing Team: Dubai Dagboek, woensdag 13 januari

14-01-10 | Zoals je wellicht al wel eerder hebt vernomen via deze site of de diverse autosportmedia neemt Certainty Racing Team deel aan de 24 uur van Dubai op 14-15-16 januari. Speciaal voor de actieve volgers van het team houden we de komende dagen een dagboek bij van de gebeurtenissen. Dag 3.

Dag 3: Woensdag 13 januari

Vandaag kwam aan al het wachten voor de coureurs een einde met de circuitverkenning. Op lage snelheid mochten de gretige rijders voor het eerst de piste betreden. Alleen Sebastian Kamps had hier al eens gereden, dus van overbodige luxe was zeker geen sprake. Alle rijders waren erg enthousiast over de baan, die niet alleen zeer mooi is om te rijden met uitdagende bochten en hoogteverschillen, maar ook erg lastig is.

Tijdens de circuitverkenning werd ook de BMW 120D kort ingezet voor een system check. Vooral interessant omdat tijdens de 24 uur van Dubai alle teams met Dunlop slicks moeten rijden, een soort band die wezenlijk verschilt van de gegroefde banden waar normaal mee in de Toerwagen Diesel Cup wordt gereden. Wat heeft dit voor effect op de afstelling van de auto? Natuurlijk valt er na het rijden van enkele ronden op lage snelheid nog weinig van te zeggen, maar bijvoorbeeld de temperatuur en bandenspanning geven wel al een indicatie. Morgen weten we uiteraard meer na de trainingen...

Niet alleen voor de coureurs was er de ruimte voor een circuitverkenning, ook enkele technische helden waagden een rondje te voet langs het circuit in de volle zon en bloedhitte. Ook zagen we twee coureurs die het circuit zelfs rennend en zonder water gingen verkennen. Of ze ooit terug zijn gekomen, is tot op heden niet bekend. Anderen deden het wat rustiger aan en namen de tijd om eens rond te kijken wat er zoal aan andere wagens aan de start staat, buiten de eigen klasse. Twee auto's sprongen vooral in het oog, de dikke Ascari, die het ronderecord brak uit het bekende televisie programma Top Gear en deze oude Porsche, waar een oorverdovende herrie uit komt dat wel lijkt op een opgevoerde tractor! Ach ja, sprake van geluidsoverlast zal er hier in de woestijn vast minder snel zijn als op Circuit Park Zandvoort!

Tijdens een 24 uurrace moet er diverse malen een pitstop gemaakt worden voor een coureurwissel, dan wel banden en/of brandstof. Deze hebben de monteurs vandaag intensief geoefend, want met een goede stop en strategie kan veel tijd gewonnen of verloren worden. Daar kwamen we nog wel voor een kleine verrassing te staan, in tegenstelling tot eerdere berichten vanuit de organisatie wordt de diesel getankt per gallon in plaats van liter, maar over hoeveel liters er in een gallon passen is men het niet eens. En gaat het hier om imperial gallons of US gallons? Wie het weet mag het zeggen, zal waarschijnlijk toch een ouderwetse meting worden om het zeker te weten!

Morgen staan twee trainingen, kwalificatie en een nachttraining op het programma. We kunnen niet wachten tot morgen, dan weten we vast meer....

Je kunt de 24 uur van Dubai live volgen via: http://live.24hseries.com. In Dubai is het drie uur later dan in Nederland, dus de race start om 11 uur Nederlandse tijd. Klik HIER voor het volledige tijdschema.