news

Home
 

Certainty Racing Team waarschuwt de concurrentie tijdens Pinksterraces

26-05-10 | De concurrentie is gewaarschuwd. Tijdens de Pinksterraces op Circuit Park Zandvoort reden de rijders van Certainty Racing Team stuk voor stuk ijzersterke inhaalraces. Maarten van 't Schip had in de Suzuki Swift Cup zijn beste raceweekend tot dusver: hij noteerde in de eerste race de snelste raceronde en eindigde de tweede race als zevende. Ondertussen behaalde Maaike de Wit haar eerste toptien klassering van het seizoen. Equipe Daniëlle Kleyheeg / Thomas Verbeeck finishte de races in de Toerwagen Diesel Cup als dertiende en zestiende. Het duo Martin en Cynthia Boezaart passeerde in de TDC als twaalfde de eindstreep in de eerste race, maar werd na afloop gediskwalificeerd. In de tweede race viel het Apeldoornse echtpaar voortijdig uit. Niels Langeveld viel in de eerste race vanuit leidende positie stil met een defecte aandrijfas, maar revancheerde zich met een derde plek na een indrukwekkende inhaalrace in de tweede wedstrijd.

Foto's: Chris Schotanus

Langeveld begon het weekend als klassementsleider in de Suzuki Swift Cup. Met de snelste tijd in de kwalificatie verzekerde de snelle Sassemer zich bovendien ook van de pole-position voor de eerste race. Langeveld leek lange tijd goed op weg voor de overwinning, maar net over de helft van de wedstrijd sloeg het noodlot toe en viel de raceleider stil met een defecte aandrijfas.

Niels Langeveld: ‘Hoogtepunten en dieptepunten dicht bij elkaar'
Naast de waarschijnlijke overwinning, verloor Langeveld ook een goede uitgangspositie voor de tweede race, die hij daardoor vanaf achter moest aanvangen. Maar tijdens een bizarre startsituatie van de tweede race - waarbij er diverse deelnemers te vroeg vertokken en verwarring bij andere deelnemers zaaide - hield de 22-jarige Certainty-coureur het hoofd koel en nam direct revanche. Bij de eerste doorkomst lag Langeveld inmiddels al op de achtste positie. Uiteindelijk kwam de inhaalslag van Langeveld tot rust op de derde plek. "Ik heb er geen woorden voor", vertelde hij moegestreden na de finish. "Ik heb auto´s van de baan zien schieten, een rare start meegemaakt en de gaten zitten in m'n deur van de zware gevechten. Het weekend begon mooi met een pole-position en dan val je uit door een kapotte aandrijfas. Maar de auto deed het weer super in de tweede race en ik heb de schade kunnen beperken voor het kampioenschap. De hoogtepunten en dieptepunten lagen dit weekend heel dicht bij elkaar."

Maarten van 't Schip: ‘Bijna twee keer snelste raceronde'
Maarten van 't Schip maakte tijdens de Pinksterraces zijn beste autosportweekend tot dusver mee. Met een negende tijd in de kwalificatie, de snelste raceronde in de eerste race en een zevende eindpositie in de tweede race kan de Beverwijker uiterst tevreden zijn. "We hadden in de kwalificatie een goede strategie om eerst de banden op te warmen en daarna in één rondje een tijd neer te zetten", legde Van 't Schip uit. "Ik haakte aan bij een andere deelnemer en reed direct een rondetijd van 2:08,6. Ik wist niet wat ik meemaakte! In de eerste race had ik een superstart en lag ik op de achtste positie - wat voor de tweede race de pole-position zou opleveren - tot in de Tarzanbocht vlak voor mij twee auto's op elkaar reden en ik daar voor moest uitwijken. Ik belandde bij die uitwijkactie helaas diep in de grindbak en mijn race was over. Bij de tweede race was er bij de start veel chaos waar ik van kon profiteren en heb mijn weg naar voren gebaand tot uiteindelijk de zevende positie. Ik kwam slechts een tiende tekort om wederom de snelste raceronde te noteren, dus dat belooft wat voor de Masters over twee weken!"

Maaike de Wit: ‘Het zit zó dicht bij elkaar'
Maaike de Wit heeft haar beste seizoensklassering behaald in de eerste race van de Suzuki Swift Cup. De Wit werkte zich van de 19e startpositie op naar de 10e positie. "In de kwalificatie had ik echt een goed rondje gereden, maar toen ik zag dat ik 19e stond was dat wel een flinke tegenvaller", zei De Wit. "Maar de tijden zitten zó ongelooflijk dicht bij elkaar. In de race heb ik vervolgens veel gevechten gehad en kwam ik als tiende over de finish. Bij de tweede race was er een moment waarbij er twee auto's voor me er af schoten. Ik remde, maar toen doken er vervolgens drie auto´s bij me achterin. Daardoor was het gelijk klaar."

Daniëlle Kleyheeg: ‘Fanatiek en ongeduldig'
Daniëlle Kleyheeg reed de Pinksterraces samen met Thomas Verbeeck in de Toerwagen Diesel Cup. Equipe Kleyheeg / Verbeeck werd als dertiende en zestiende geklasseerd. "Ik ben best tevreden", vertelde Kleyheeg. "Ik heb met Thomas al een aantal races in de Volkswagen Endurance Cup gereden, maar dat we dit weekend beide races gefinisht zijn, is iets dat ons nog niet vaak was gelukt. In de S-bocht remde ik te laat waardoor ik de grindbak inschoot. Daarbij raakte de turbo beschadigd en moest ik de race met weinig vermogen uitrijden. Ik ben heel fanatiek en ongeduldig en omdat Dillon Koster mij steeds vertelt dat ik later moet remmen, heb ik m´n rempunten iets verder gelegd. In de S-bocht remde ik echter iets te laat, maar ik kreeg de auto weer uit het grind en heb ‘m daarna netjes thuisgebracht."

Thomas Verbeeck: ‘Leerzaam weekend'
Thomas Verbeeck maakte afgelopen weekend zijn debuut in de Toerwagen Diesel Cup. "Ik moet nog veel leren, want nu ik op een hoger niveau tussen grote namen rijdt weet ik pas wat close racing is", liet Verbeeck weten. "In de eerste race startte ik als achttiende en gaf ik het stuur als tiende over. In de tweede race had ik even tijd nodig om in mijn ritme te komen en ik verloor bij de start een paar plekken. Maar ik klom weer op naar de veertiende positie. Ik wil dit jaar veel ervaring opdoen en meters rijden, want ik vind het leuk om mezelf te blijven verbeteren. En er zit absoluut nog progressie in!"

Martin en Cynthia Boezaart: ‘Iedereen is gewaarschuwd'
Martin en Cynthia Boezaart begonnen het weekend met een elfde tijd in de kwalificatie goed. In de eerste race werd het Apeldoornse duo als twaalfde afgevlagd, maar na afloop van de race werd het tweetal gediskwalificeerd vanwege het negeren van het rode licht aan het einde van de pitstraat. "De elfde plek in de kwalificatie was boven verwachting", vertelde Martin. "In de race maakte ik helaas een schakelfout waarbij ik in plaats van naar de vierde versnelling naar twee schakelde. Daarbij raakte de auto in de noodloop en lag ik helemaal achteraan toen de auto gereset was." Cynthia nam na de pitstop het stuur over, maar vlak voor het uitrijden van de pitstraat sprong het licht op rood. Cynthia: "Het licht heeft totaal zes seconden op rood gestaan en sprong vlak voordat ik de pits uitreed op rood. Om die reden zijn wij gediskwalificeerd en moesten we de tweede race van achter aanvangen."

De tweede race kwam voor het snelle echtpaar abrupt ten einde na een aanvaring met een andere deelnemer. "Ik had een wereldstart", verklaarde Martin. "Ik had tijdens de rollende start al snel drie auto's te pakken en na drie rondjes lag ik al weer vijftiende. In de achtste ronde kwam ik goed de Gerlachbocht uit, maar de auto voor mij niet en deze begon al vroeg met remmen. Ik kon er niet meer om heen en we raakten elkaar. De stuurkolom stond scheef en het was game over." Cynthia vulde aan: "Maar over twee weken gaan we weer knallen tijdens de Masters. Iedereen is gewaarschuwd!"

De volgende wedstrijden in de Suzuki Swift Cup en Toerwagen Diesel Cup worden verreden tijdens de Masters of Formula 3, 5 en 6 juni op Circuit Park Zandvoort.

Uitslag Profile Tyrecenter Pinksterraces 2010
Race 1 Toerwagen Diesel Cup:
1. Equipe Morien / de Groot, Volkswagen Golf 5, 45 ronden in 1 uur 41 min 15,802 (114,838 km/u), 2. Jeroen Dik, Volkswagen Golf 6, op 1,287 seconden, 3. Equipe Nooren / Van der Ende, BMW 123d, op 12,044, 13. Equipe Verbeeck / Kleyheeg, BMW 120d, op 2:09.759, niet geklasseerd: Martin en Cynthia Boezaart, BMW 120d, gediskwalificeerd.

Race 2 Toerwagen Diesel Cup: 1. Jeroen Dik, Volkswagen Golf 6, 24 ronden in 51 min 45,095 (119,756 km/u), 2. Equipe Morien / de Groot, Volkswagen Golf 5, op 7,375 seconden, 3. Equipe Liesette Braams / Uljee, BMW 123d, op 18,153, 16. Equipe Verbeeck / Kleyheeg, BMW 120d, op 2:02,800, niet geklasseerd: Martin en Cynthia Boezaart, BMW 120d, op 17 ronden.

Race 1 Suzuki Swift Cup: 1. Dennis van de Laar, 12 ronden in 25 min 53,513 (119,769 km/u), 2. Peter Scheurs op 0,196 seconden, 3. Niels Kool op 0,851, 10. Maaike de Wit op 19,416, niet geklasseerd: Niels Langeveld op 5 ronden, niet geklasseerd: Maarten van 't Schip op 6 ronden.

Race 2 Suzuki Swift Cup: 1. Niels Kool, 12 ronden in 27 min 56,217 (120,706 km/u), 2. Marcel van de Maat op 5,725 seconden, 3. Niels Langeveld op 5,974, 7. Maarten van 't Schip op 11,480, 18. Maaike de Wit op 7 ronden.

Stand Suzuki Swift Cup na 4 van 14 races:
1. Niels Kool, 61 punten
2. Niels Langeveld, 54
3. Peter Schreurs, 48
17. Maarten van 't Schip, 10
18. Maaike de Wit, 6

Stand Toerwagen Diesel Cup na 4 van 14 races:
1. Ronald Morien, 62 punten
1. Dennis de Groot, 62
3. Ron Swart, 43
3. Marcel van Leen, 43
28. Daniëlle Kleyheeg, 12
37. Martin Boezaart, 7
37. Cynthia Boezaart, 7