news

Home
 

Certainty Racing Team weer op podium tijdens Trophy of the Dunes

08-09-11 | Na zijn dubbelzege tijdens de Masters of Formula 3, liet Jos Kiekens ook tijdens de Trophy of the Dunes geen enkele twijfel over zijn talent bestaan. Kiekens leidde van start tot finish de eerste race van de Suzuki Swift Cup, waardoor hij voor de derde keer op rij op de hoogste trede van het erepodium stond. Sven Snoeks finishte als tweede vlak achter Kiekens, waarmee Certainty Racing Team een klinkende 1-2-score behaalde. Na afloop bleken de beide Certainty Suzuki’s niet geheel conform het technisch reglement, waardoor Kiekens’ zege niet officieel de boeken in gaat. Toch was Kiekens ook in de tweede race met veel gevechten weer de smaakmaker, die hem wederom  op het erepodium deden belanden. In de Renault Clio Cup viel Niels Langeveld met een vierde plek net buiten de prijzen.

Met twee indrukwekkende zeges, was Jos Kiekens tijdens de Masters of Formula 3 onverslaanbaar. Ook in de openingsrace tijdens de Trophy of the Dunes was het pas 16 jarige talent weer een klasse apart en behield van start tot finish de koppositie. “Ik had een goede start, ook al knipperde het startlicht twee keer”, zei Kiekens. “In de tweede ronde werd het nog spannend toen ik even dwars ging en Sven naast me wist te komen. Maar ik wist tot de finish de leiding te behouden. Om drie overwinningen op rij te kunnen vieren is echt geweldig, dat had ik echt niet verwacht. In de tweede race was het redelijk pittig om vanaf de achtste positie naar voren te komen. De posities werden heel fel verdedigd, maar ik kon toch naar de derde plek opklimmen. Om de tweede plek te kunnen pakken, duurde de race net te kort.”

Sven Snoeks: ‘We waren het snelste team’
Sven Snoeks kon in de openingsrace in de slipstream van zijn leidende teamgenoot de tweede positie zeker stellen, maar zag zijn klassering na afloop vanwege een technische afwijking aan de auto verloren gaan. In de tweede race volgde er voor hem een tweede teleurstelling; vanuit leidende positie kreeg Snoeks een drive through penalty opgelegd, vanwege een aanvaring met een andere deelnemer. Hij zag een mogelijke zege devalueren tot een achtste plek. “De eerste race ging goed, met aanvankelijk een 1-2-zege voor het team”, aldus Snoeks. “Voor het kampioenschap was het een belangrijk resultaat, maar na afloop werden we helaas op klein technisch gebrek afgekeurd. Dat was heel erg zuur. In de tweede race kreeg ik bij de start een duw van achter van een andere deelnemer, waardoor ik Mike Hesse buiten mijn schuld om lanceerde. Tot overmaat van ramp kreeg ik daarvoor een drive through penalty en eindigde ik als achtste. Samen met mijn teamgenoot Jos waren we de snelsten, maar helaas waren de resultaten er niet naar. We gaan er tijdens de Finaleraces voor om het seizoen waarin wij het snelste team waren, wederom winnend af te sluiten.”



Ertjo Buitenhuis: ‘Heb er alles aan gedaan’
De elfde positie van Ertjo Buitenhuis in de eerste wedstrijd was een evenaring van zijn beste resultaat van het seizoen, tijdens de Superleague Formula op Circuit Zolder. Buitenhuis kwam minder dan een seconde te kort voor zijn eerste toptien klassering. “Ik had in de laatste ronde een goede kans om de tiende plek te pakken, maar ik verschakelde me, waardoor ik net te kort kwam om Steven van der Ploeg voorbij te gaan. In de tweede race wilde ik hem buitenom in de Renaultbocht voorbij, maar ik kwam in het gras en uiteindelijk in het grind. Toen ik eruit gesleept was, liep de motortemperatuur heel rap op. Waarschijnlijk had een grindsteentje schade aan de radiator aangericht, waardoor ik hem maar snel geparkeerd heb. Hopelijk is de motor bespaard gebleven. Ik had het weekeinde natuurlijk liever anders afgesloten, maar ik kon lekker meekomen en heb er alles aan gedaan om het een succes te maken.”



Niels Langeveld: ‘Schade beperkt gehouden’
Met een negende tijd in de kwalificatie, kwam Niels Langeveld 0,038 seconde te kort voor de achtste positie, dat hem de beste startpositie voor de tweede race in de Renault Clio Cup zou bezorgen. “Op dat moment wist ik al dat het een lastig weekeinde zou worden en dat werd het ook”, zei Langeveld. “In de eerste race kon ik met grote moeite een zevende plek uit het vuur slepen, meer zat er echt niet in. Ik begon even aan mezelf te twijfelen, maar het bleek dat de versnellingsbak voor problemen zorgde. Die hebben de jongens van het team wonderwel binnen twee uur vervangen en ik voelde in de tweede race echt verbetering. Vanaf de negende plek kon ik – ook dankzij wat uitvallers – naar de vierde plek doorstoten. Daarmee hebben we de schade van dit weekeinde denk ik erg goed beperkt gehouden. Ik sta nu op de derde plaats in de tussenstand. Daar ben ik blij mee en die plek wil ik tijdens de Finaleraces definitief veiligstellen.”



Marcel Duits: ‘Lijn doorzetten met Finaleraces’
Marcel Duits finishte de beide wedstrijden in de zeer competitieve Renault Clio Cup als elfde en negende. “Het begon in de vrije training heel goed, ik had de snelheid te pakken en zat rond de vierde, vijfde plek”, verklaarde Duits. “Maar in de kwalificatie kwam ik negen tienden tekort voor de pole en daarmee stond ik teleurstellend als veertiende op de startopstelling. Door een eigen fout duurde mijn pitstop veel te lang en dat heeft me waarschijnlijk twee plekken gekost. Voor de tweede race was de afstelling van de Clio een stuk fijner, maar toch denk ik dat de versnellingsbak gereviseerd moet worden voor meer balans in de auto. Ik kon naar de negende plek opklimmen, maar er had misschien meer in gezeten. Vlak voor mij kwam Sheila Verschuur weer terug op het asfalt, waardoor ik moest uitwijken en de aansluiting een beetje verloor. Maar toch was de snelheid dit weekeinde meer aanwezig dan in voorgaande races, dus deze lijn wil ik graag met de Finaleraces doortrekken. Hopelijk kan ik dan met een podiumplaats het seizoen afsluiten!”



De laatste races van de Suzuki Swift Cup en Renault Clio Cup worden verreden tijdens de Formido Finaleraces, 15 en 16 oktober op Circuit Park Zandvoort.

UITSLAG TROPHY OF THE DUNES
Renault Clio Cup Race 1: 1. Max Braams, 19 ronden in 40:35.974 (gem. 121,302 km/h), 2. Sandra van der Sloot, op 0,949 seconde, 3. Sheila Verschuur, op 1,420, 7. Niels Langeveld op 9,403 en 11. Marcel Duits op 15,946.
Renault Clio Cup Race 2: 1. Sebastiaan Bleekemolen, 12 ronden in 24:53.738 (gem. 124,937 km/h), 2. Sandra van der Sloot, op 0,864 seconde, 3. Marcel Dekker, op 6,080, 4. Niels Langeveld op 13,971 en 9. Marcel Duits op 19,453.

Stand Renault Clio Cup na twaalf van veertien races:
1. Sebastiaan Bleekemolen, 162 punten
2. Sheila Verschuur, 134
3. Niels Langeveld, 113
12. Marcel Duits, 56


Stand I4Talent Award:
1. Jos Kiekens, 270 I4Talent CV-points
2. Niels Langeveld, 155
3. Sven Snoeks, 140
4. Ertjo Buitenhuis, 58
5. Marcel Duits, 56



Suzuki Swift Cup Race 1: 1. Mike Hesse, 12 ronden in 27:03,136 (gem.114,997 km/h), 2. Marcel van de Maat, op 4,348 seconden, 3. Bart van Os, op 5,131, 11. Ertjo Buitenhuis op 35,864 en gediskwalificeerd: Jos Kiekens en Sven Snoeks.
Suzuki Swift Cup Race 2: 1. Bart van Os, 12 ronden in 27:03.410 (gem. 114,958 km/h), 2. Peter Schreurs, op 4,591 seconden, 3. Jos Kiekens, op 4,856, 8. Sven Snoeks op 13,268 en uitgevallen: Ertjo Buitenhuis.

Stand Suzuki Swift Cup na twaalf van veertien races:
1. Bart van Os, 196 punten
2. Peter Schreurs, 155
3. Sven Snoeks, 140
5. Jos Kiekens, 135
15. Ertjo Buitenhuis, 29