news

Home
 

Certainty Racing Team sluit succesvol seizoen winnend af

19-10-11 | Certainty Racing Team heeft op Circuit Park Zandvoort haar – met acht zeges uiterst succesvolle – autosportseizoen winnend afgesloten. Sven Snoeks kwam tijdens de Formido Finaleraces, met als hoofdact het indrukwekkende FIA GT3 European Championship, in de Suzuki Swift Cup als eerste over de finish. Jos Kiekens vergezelde als derde zijn teamgenoot op het erepodium. In de Renault Clio Cup besloot Niels Langeveld namens het Zandvoortse raceteam het jaar met een tweede plek eveneens met champagne.

Foto's: Chris Schotanus, Essay Produkties

Sven Snoeks: ‘Doel behaald door te winnen’
Sven Snoeks gold dit jaar als een grote kansmaker om de opvolger te worden van regerend kampioen Niels Langeveld. Ondanks dat niemand in de Suzuki Swift Cup vaker won dan Snoeks, ging de titel toch aan hem voorbij. In de eerste wedstrijd van de Finaleraces was Snoeks slachtoffer van een van de vele aanvaringen op de baan en verloor in de laatste ronde zijn overwinning. In de afsluitende race revancheerde Snoeks zich, door de tweede zege veilig te stellen. “Ik dacht dat ik zou winnen, totdat ik in de slotronde een tikje van een andere rijder kreeg, wat mijn overwinning weggooide”, vertelde Snoeks. “In de tweede race kon ik gelukkig doen wat ik me ten doel had gesteld; het jaar winnend afsluiten!”



Jos Kiekens: ‘Vijf keer podium, drie overwinningen’
Jos Kiekens heeft zijn debuutjaar glansrijk doorstaan. Het absolute hoogtepunt daarvan was tijdens de Masters of Formula 3, waarin Kiekens een indrukwekkende dubbelzege scoorde. Tijdens de Finaleraces sloot Kiekens als derde het jaar op het erepodium af. Daarnaast won hij de i4talent Award 2011; de prijs voor de bestpresterende coureur van Certainty Racing Team. “Dit weekeinde was mijn vijfde keer op het podium, waarvan er drie overwinningen waren”, concludeerde het pas 16-jarige talent tevreden. “Het was absoluut een zeer goed jaar. Ik wil daarom de monteurs bedanken voor het – iedere keer weer – neerzetten van een competitieve auto. Daarnaast mogen Herman de Jager en Niels Langeveld niet vergeten worden voor hun geweldige begeleiding. Waarschijnlijk ga ik in de wintermaanden samen met Niels het Winter Endurance Kampioenschap rijden in een Renault Clio. En misschien niet alleen in de winter.”



Edgar van der Ende: ‘Topacht was mogelijk’
Voor Edgar van der Ende duurde zijn tweede raceweekeinde in de Suzuki Swift Cup wel erg kort. De 20-jarige student Bedrijfskunde raakte bij de start van de eerste race buiten zijn schuld om betrokken bij een hevige startcrash. “Ik kon er niets aan doen”, treurde Van der Ende. “Ik had een goede start en een plek in de top acht behoorde zeker tot de mogelijkheden. Maar op het rechte stuk maakte iemand een inschattingsfout, waardoor er voor zeker vijf man de race verpest werd. De auto was te hevig beschadigd om de tweede race nog mee te kunnen doen. Dat was erg zuur. Voor volgend jaar rij ik graag weer voor Certainty Racing Team. In de Suzuki Swift Cup of de Renault Clio Cup. Ik neig meer naar de tweede optie.”

Ertjo Buitenhuis: ‘Kon er precies tussen’

Bij de startcrash van de eerste race van de Suzuki Swift Cup zat ook Ertjo Buitenhuis eerste rang. Hij was de eerste die ongehavend tussen de rook en brokstukken door wist te komen. Hij eindigde de Finaleraces als achtste en elfde. “Het was bij de start redelijk krap”, vond Buitenhuis. “Mijn spiegel werd ingeklapt en ik had aan weerszijden een andere auto zitten. Toen het fout ging, zag ik een gaatje waar ik precies tussendoor kon en daarmee een hoop schade voorkwam. Ik had een snelste tijd van 2:09,4, wat mijn persoonlijk record was. Ondanks dat ik redelijk wat pech gehad heb, kijk ik terug op een leuk jaar, dat ik graag een vervolg zou geven.”

Niels Langeveld: ‘Mogen best trots zijn’

Als er in de Renault Clio Cup een huldiging zou zijn voor de beste debutant van het jaar, was Niels Langeveld hoogstwaarschijnlijk in de prijzen gevallen. Langeveld eindigde in de sterk bezette raceklasse viermaal op het erepodium. Ook tijdens de laatste manche van het seizoen finishte hij weer in de topdrie. “We kunnen al met al erg tevreden terugkijken op het seizoen”, vond Langeveld. “De Clio Cup is al jaren het domein van teams als Verschuur en Bleekemolen en wij zijn daar dit jaar bijgekomen. We konden direct vanaf het begin meedoen voor de prijzen en daar mogen we best trots op zijn. Dat we soms wat steekjes hebben laten vallen, is in het eerste jaar dan ook geen schande. Waarschijnlijk rijd ik volgend jaar weer Clio en dan gaan we proberen mee te doen voor de titel.”



Marcel Duits: ‘Pech, pech, pech’
Voor Marcel Duits was het laatste weekeinde een afspiegeling van het pechvolle seizoen dat hij in de Renault Clio Cup beleefde. Duits finishte de beide races als vijftiende en twaalfde, nadat hij door een technisch probleem in de kwalificatie als zestiende werd geklasseerd. “Terwijl je met een tijd binnen de topacht bijna verzekerd bent van succes, ook door de omgekeerde startopstelling”, aldus Duits. “Ik had er een goede ronde opzitten, maar in de laatste bocht verloor ik veel snelheid door een haperende brandstofpomp. Helaas heb ik eigenlijk het hele jaar pech, pech en nog eens pech gehad. Uit de rondetijden bleek ook dit weekeinde weer dat ik het niet voor de kopgroep onder doe, alleen moet je er dan vanaf het begin wel goed bijzitten. Ik wil graag ook volgend jaar weer voor Certainty Racing Team uitkomen, want we doen als team steeds meer kennis en ervaring op en worden steeds sterker.”



Daniëlle Kleyheeg en Dries van der Vossen
Sinds enige tijd kwam Certainty Racing Team weer in actie in de Toerwagen Diesel Cup, waar de ontwikkeling van de auto’s in de tussentijd niet heeft stilgestaan. Het duo Daniëlle Kleyheeg en Dries van der Vossen kwam in actie met een BMW 120d. In de eerste race finishten Kleyheeg en Van der Vossen als dertiende, in de slotrace van de Toerwagen Diesel Cup eindigde het tweetal op een mooie negende plek.



Het Nederlandse raceseizoen 2011 is daarmee ten einde gekomen. Maar 29 oktober a.s. komt Certainty Racing Team alweer in actie tijdens de Münsterlandpokal om het VLN-kampioenschap op de Nürburgring (D).

UITSLAGEN FORMIDO FINALERACES – CIRCUIT PARK ZANDVOORT – 16 OKTOBER 2011

Suzuki Swift Cup Race 1: 1. Peter Schreurs, 12 ronden in 25:43,726 minuten, 2. Marcel van de Maat op 0,787 seconde, 3. Jeffrey Rademaker op 0,987, 6. Sven Snoeks 6,819 en 8. Ertjo Buitenhuis op 37,102 en niet geklasseerd: Jos Kiekens, Edgar van der Ende
Suzuki Swift Cup Race 2: 1. Sven Snoeks, 12 ronden in 25:46,537 minuten, 2. Bart van Os op 0,404 seconde, 3. Jos Kiekens op 0,615, 11. Ertjo Buitenhuis op 38,526 en niet gestart: Edgar van der Ende

Renault Clio Cup Race 1: 1. Sebastiaan Bleekemolen, 11 ronden in 25:08,356 minuten, 2. Alexander Keyzers op 0,656 seconde, 3. Max Braams op 1,183, 9. Niels Langeveld op 1:01,443 en 15. Marcel Duits op 1:15,901
Renault Clio Cup Race 2: 1. Robert van den Berg, 12 ronden in 23:45,781 minuten, 2. Niels Langeveld op 0,667 seconde, 3. Sebastiaan Bleekemolen op 1,737, 12. Marcel Duits op 20,914

Toerwagen Diesel Cup Race 1: 1. Eq. Morien / De Groot, Volkswagen Golf 5, 35 ronden in 1.18:05,286, 2. Jeroen Dik, Volkswagen Golf 5, op 1,836 seconde, 3. Eq. Kool / Zumbrink, BMW 123d, op 3,636 en 13. Eq. Van der Vossen / Kleyheeg, BMW 120d, op 1 ronde

Toerwagen Diesel Cup Race 2: 1. Rob Severs, BMW 320d, 22 ronden in 51.03,147, 2. Eq. Van Rijswick / L’Ortye, BMW 120d, op 9,024 seconde, 3. Renate en Frank Wilschut, BMW 120d, op 9,766 en 9. Eq. Van der Vossen / Kleyheeg, BMW 120d, op 1.07,642



Eindstand Renault Clio Cup na 14 races:
1. Sebastiaan Bleekemolen, 198 punten (kampioen)
2. Sheila Verschuur, 144
3. Marcel Dekker, 141
4. Niels Langeveld, 140
14. Marcel Duits, 61


Eindstand Suzuki Swift Cup na 14 races:
1. Bart van Os, 220 punten (kampioen)
2. Peter Schreurs, 178
3. Sven Snoeks, 171
6. Jos Kiekens, 155
13. Ertjo Buitenhuis, 42