Renault Clio Cup

Home
 

De Dutch Renault Clio Cup onderscheidt zich door een goedgevuld startveld, een sterke competitie en betrouwbare, échte raceauto’s. De Dutch Renault Clio Cup laat zien hoe cupracen hoort te zijn.

Wat is er mooier dan je tegenstanders verslaan in een sterk startveld vol identieke auto’s? Dat is de kracht van de Dutch Renault Clio Cup. De kwaliteiten van de rijder en het raceteam bepalen het verschil tussen een podiumplek of een positie in het midden- of achterveld. De Dutch Renault Clio Cup staat voor ‘close racing’. Als coureur kun je geen moment verslappen, elk foutje kost één of meerdere posities. Never a dull moment. Wie goed presteert in de Dutch Renault Clio Cup laat zien wat hij in zijn mars heeft.

Ervaring als meerwaarde
Er is geen enkel automerk dat zoveel ervaring met merkencups heeft als Renault. De Franse constructeur ontwikkelt en bouwt zijn raceauto’s zelf. Het resultaat is dat een Renault Cup-auto, zoals de huidige Renault Clio RS III ‘Coupe’ uit de Dutch Renault Clio Cup, een échte raceauto is.

Renault Cup-auto’s zijn betrouwbaar en gunstig geprijsd. Voor raceteams en coureurs betekent dit dat zij een kant-en-klare raceauto kopen, zonder zwakke plekken, zonder vrees voor dure mechanische schades en zonder dat er geregeld een (kostbare) update voor de auto moet worden aangeschaft. Met andere woorden: de ‘running costs’ zijn aantrekkelijk laag.

Raceformat
De snelste coureurs in de Dutch Renault Clio Cup zijn allesbehalve zeker van een podiumplaats. Dat komt door het unieke raceformat, dat ervoor zorgt dat elke deelnemer zich hoe dan ook door het veld naar voren moet vechten op weg naar een beker.

Elk raceweekeinde telt twee races. De uitslag van de kwalificatietraining bepaalt de startopstelling van de tweede race.

Voor de startgrid van de eerste race wordt de top acht omgedraaid. De snelste rijder in de training start dus als achtste en zal hard moeten werken om een ereplaats te kunnen bemachtigen, de nummer acht in de tijdtraining mag van poleposition vertrekken.

De eerste race duurt meestal 45 minuten. Een verplichte pitstop van één minuut voor elke deelnemer zorgt voor extra spanning. De tweede manche is circa 50 kilometer lang, op Circuit Park Zandvoort komt dat neer op twaalf ronden.

Puntentelling en Olympische klasse
De winnaar van een race krijgt naast de bekers en de bloemen 20 punten bijgeschreven. De nummers twee, drie, vier en vijf krijgen respectievelijk 17, 15, 13 en 11 punten toebedeeld. Vervolgens wordt afgeteld tot de als vijftiende geklasseerde deelnemer, die het laatste punt krijgt.

De poleposition is goed voor een extra punt, hetzelfde geldt voor het rijden van de snelste raceronde.

De Dutch Renault Clio Cup kent daarnaast een apart klassement voor rijders met weinig ervaring en voor deelnemers voor wie deelnemen belangrijker is dan winnen. Deze Olympische klasse strijdt om een eigen, officieel kampioenschap.

Publiciteit
De Dutch Renault Clio Cup behoort tot de meest aansprekende raceklassen van Nederland. De felle strijd van aansprekende, bekende coureurs zorgt voor veel publiciteit in dagbladen en magazines en op internetsites. Elke race van de Dutch Renault Clio Cup komt in samenvatting op de televisie.